وب سرور Nginx چیست؟

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

وب سرور nginx

وب سرور nginx

وب سرور Nginx چیست؟

در ان مقاله در وب سایت سرورکلیک؛ قصد داریم تا درباره انجین ایکس صحبت کنیم. NGNIX (انجین ایکس Engine-X) در واقع وب سروری متن باز است که کارآمد و رایگان می باشد، ایده و گسترش آن در سال 2002 توسط شخص روسی راه اندازی شد و در سال 2004 برای اولین بار در اختیار عموم افراد قرار گرفت و هم اکنون بسیاری از دامنه های فعال را میزبانی می کند. Ngnix به عنوان یک متعادل کننده بارگذاری وب سرور و یا http معروف و یا پرکاربرد می باشد. این پروژه از همان ابتدای شکل گیری و کارایی بالا، و استفاده کمتر و بهینه شده از رم می باشد. ان جین ایکس بر روی سیستم های عامل های مختلف از جمله: لینوکس، ALX، Solaris و انواع BSD اجرا می شود.

از دلایل معروف بودن این وب سرور می توان به کارایی بسیار بالا، پایدار بودن و استفاده کمتر از منابع را نام برد. در رابطه با وب سرور آپاچی یکی از مشکلات اصلی آن محدود بودن کانکشن ها می باشد، که مصرف حافظه را بسار بالا میبرد، اما وب سرور Nginx توانسته است این مشکل را حل کند و آن را بر روی لایسنس BSD انتشار دهد.

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

به طور خلاصه، به مجمموعه نرم افزارهایی که بر اساس درخواست کاربران داده هایی مورد پردازش قرار می گیرد و نتایج آن از طریق پروتکل های آنلاین نمایش داده میشود، وب سرور می گویند. Nginx نیز نوعی وب سرور می باشد که می توان به عنوان Reverse Proxy مورد استفاده قرار بگیرد. ایجاد Nginx به سال 2002 برمیگردد که در آن زمان وب سرورها بسیار کند می باشد و معمولا درخواست های بسیار بالایی دارند و به مشکلات زیادی دچار میشوند. اولین نسخه این وب سرور به صورت رایگان در سال 2004 ارائه شد که در مدت 13 سال گذشته بیش از 12 درصد از سهم بهترین وب سرورهای دنیا را به خود اختصاص داده است.

در ادامه قصد داریم تا پس از ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه انجین ایکس، توضیحاتی در رابطه با وب سرور  nginx و نحوه کار آن نیز به شما ارائه بدهیم. بنابراین اگر قصد خرید و استفاده از این وب سرور قدرتمند را دارید، حتما تا پایان این بخش ما را همراهی کنید.

تاریخچه اینجین ایکس

توسعه وب سرور انجین ایکس (Nginx) در سال 2002 و به دتس ایگور سسوئف (Igor Sessoev) آغاز شد. درجولای سال 2011 شرکت Nginx inc شروع به کار کرد و از زیر سایه آپاچی در آمد. در چن  سال گذشته انجین اکس به محبوبیت خودش بین طرفداران به عنوان یک وب سرور اضافه کرده و الان دیگر از وب سرور Microsoft نیز بیشتر استفاده میشود. جالب است بدانید که در این سیستم از روش Asynchronous Event-Driven استفاده می شود که باعث می شود به میزان ثابت استفاده از RAM دست پیدا کنیم.

هاست با وب سرور nginx

هاست با وب سرور Nginx

وب سرور Nginx قابلیت های بسیار زیادی دارد که موجب شده است تا محبوبیت آن در میان وبمستران بسیار بالا باشد. یکی از مهم ترین قابلیت های آن رایگان بودن و اوپن سورس بودن است. همچنین وجود پلترفرم های مناسب برای استفاده از سرورهای لینوکس و ویندوز باعث شده است تا کاربر بتواند به راحتی ازاین سرورها استفاده کند. البته لازم به گفتن است که Nginx در ویندوز نقش نمایشی دارد و نمی تواند پرفرنس بالایی را نمایش دهد.

وب سرور Nginx چیست؟ اگر در مقالات سرورکلیک ما را همراهی کرده باشید حتما می دانید که این سایت می تواند با تولید باکیفیت ترین مقالات پاسخ گوی سولات شما باشد. قبلا درمورد وب سرور آپاچی به عنوان  یکی از محبوب ترین وب سرورها برای شما توضیح دادیم. امروز می خواهیم در این قسمت درمورد یکی دیگر از این وب سرور ها با عنوان وب سرور Nginx برای شما توضیح دهیم و درمورد ویژگی های آن برای شما بگوییم.

امکانات و قابلیت های وب سرور Nginx

  • کاربرد برای استفاده از میزبان های مجازی
  • سرویس دهی به فایل های استاتیک
  • پروکسی معکوس
  • احراز هویت معکوس
  • بالانس کردن بار سرور
  • سطوح دسترسی
  • افزونه های سمت سرور
  • فشرده سازی
  • پشتیبانی از Fast CGI
  • کنسول مدیریتی آسان و کاربر پسند
  • دوباره نوشتن URL ها (URL Rewriting)

 

مهم ترین قابلیت های Nginx

یکی از اصلی ترین قابلیت های Nginx را می توان مصرف ثابت رم در فشارهای بالا را نام برد. تکنولوژی های پیشرفته در پردازش این سرور باعث شده است تا در درخواست های بالا نیز شاهد ثبات استفاده از میزان استفاده Ram سرور باشیم. وب سرورها به روش های مختلفی می تواند درخواست ها را پردازش کند. Nginx نیز از روش خاصی استفاده می کند که در این روش برای درخواست های متفاوت Thread جدید ایجاد میشود و درpool این Thread ها نیز نگهداری میشوند تا درخواستهای جدید از Thread های بیکار در Pool استفاده کنند.

مهم ترین قابلیت های Nginx

وب سرور چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم وب سرور Nginx به شما توضیح دهیم بهتر است شما را با مفهوم کلی web server آشنا کنیم. زمانی که شما می خواهید یک سایت ایجاد کنید باید به ترتیب مراحلی را طی کنید تا بتوانید به مرحله اجرا و ایجاد سایت برسید.

همان طور که می دانید، سایتی که شما راه اندازی می کنید روی فضای اینترنت قرار دارد و برای اینکه اطلاعات و فایل هایی را مانند عکس، فیلم، متن و… را در اختیار کاربران قرار دهد باید از چند مرحله عبور کند. زمانی که کاربران از سایت ما درخواست می کنند و می خواهند فایلی را فراخوانی کنند باید این درخواست را از web server داشته باشند.

به صورت کلی می توان گفت، web server تمام اطلاعات و فایل های مربوط به سایت ما را در خودش ذخیره دارد و در صورت درخواست از جانب کاربر آن ها را در اختیارشان قرار می دهد. پس متوجه شدیم که زمانی که می خواهیم یک فیلم و یا یک آهنگ را دانلود کنیم، web server وظیفه دارد تا فایل اجرایی را در اختیار ما قرار دهد.

وب سرور ها، برای اینکه بتوانند مداوم به کاربر اطلاع رسانی کنند باید به یک اینترنت دائم و پرسرعت متصل باشند. می توان گفت وب سرور ها کامپیوتر های بسیار بزرگی هستند که می توانند از سایت های ما پشتیباتی کنند. البته فراموش نکنید که شما هم می توانید با نصب ساده ترین و راحت ترین نرم افزارها، کامپیوتر شخصی خودتان را به یک web server شبیه کنید و از سایت خود در صورت نیاز پشتیبانی کنید.

 

انواع وب سرور کدامند؟

در ادامه با انواع وب سرورهای قدرتمند آشنا خواهید شد؛ با این وجود به دلیل اینکه محوریت این مقاله در خصوص نحوه کار Nginx می باشد، از ارائه توضیحات در خصوص وب سرور هایی مانند آپاچی و مشکلاتی مانند آسیب پذیری Log4j  در وب سرور Apache خودداری می کنیم و صرفا به توضیح در خصوص وب سرور انجین ایکس می پردازیم. با این وجود اگر در رابطه با سایر وب سرورها نیز سوال و یا ابهامی دارید می توانید از تیم پشتیبانی سرور کلیک کمک گرفته و یا سایر مقالات مرتبط با آن را در وب سایت ما مطالعه کنید.

در این قسمت درمورد مفهوم کلی وب سرور و انواع آن برای شما توضیح دادیم. در ادامه می خواهیم شما را با نمونه ای از بهترین و محبوب ترین آن ها با عنوان وب سرور Nginx آشنا کنیم و درمورد مزیت ها و کاربرد هایی که دارد بیشتر توضیح دهیم.

برای بیان قابلیت های بیشتر این وب سرور که روی کارکرد آن تاثیر می گذارد می توان توازن در بارگذاری حافظه، کنترل دسترسی پهنای باند و قابلیت یک پارچه سازی موثر با سایر برنامه های کاربردی را نام برد. در واقع انجین ایکس یک گزینه بسیار مناسب برای معماران وب سایت هایی است که در حال راه اندازی سایت های جدیدی می باشند. هم اکنون این وب سرور در جایگاه دوم محبوب ترین وب سرورهای منبع باز اینترنت قرار دارد.  برترین امتیاز این وب سرور در پشتیبانی فایل های استاتیک قرار دارد. این سرویس مصرف رم بسیار پایینی دارد اما سرعت پاسخگویی آن برای درخواست ها بسیار بالا می باشد. از این سرویس برای سیستم های لود بالانس استفاده میشود. شما می توانید برای خرید بهترن سرویس انجین ایکس به سایت سرورکلیک مراجعه کنید.

مصرف رم بسیار پایین

همانطور که پیش تر نیز در این خصوص صحبت کردیم، وب سرور nginx توانایی پشتیبانی و مدیریت سرورهای زیاد با مصرف رم بسیار پایین را دارد که این موضوع برتری قابل توجهی محسوب می شود و می تواند تاثیر زیادی در استفاده کاربران از وب بگذارد. با این وجود انتخاب این وب سرور تنها به دلیل مصرف رم پایین آن نبوده و مزایای دیگری نیز این انتخاب را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود یکی از مهم ترین این مزایا، همانطور که در این بخش به آن اشاره کردیم، مصرف رم بسیار پایین آن می باشد. توجه داشته باشید که شما می توانید سرورهایی مانند سرور لینوکس و هاست های دیگر را از وب سایت های معتبری مانند سرور کلیک با قیمتی مناسب خریداری کرده و نگرانی از بابت کیفیت آن ها نداشته باشید.

وب سرور Nginx چیست؟

وب سرور Nginx چیست و چه کاربردی دارد؟

توجه داشته باشید که تمامی نرم افزارها و سخت افزارها زمانی که اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار می دهند درواقع به عنوان یکی وب سرور عمل کرده اند. Nginx نیز به همین صورت می باشد و همین کار را انجام می دهد. یکی از مهم ترین مزیت هایی که منجر به استفاده از این نوع وب سرور شده است می توانیم به حجم پایین آن اشاره کنیم.

Nginx به دلیل حجم پاییئنی که دارد از رم پایینی نیز استفاده می کند و سرعت بالایی در پاسخ گویی به کاربر دارد. توجه داشته باشید که تمام web server ها برای اینکه بتوانند اطلاعات را در اختیار کاربران خود قرار دهند از روش های متنوعی استفاده می کنند که Nginx به همین صورت می باشد.

وب سرور Nginx، به عنوان یک پروکسی متن باز است که می تواند از پروتکل هایی مانند HTTP, HTTPS, SMTP, POP3,IMAP پشتیبانی کند. شما می توانید از این وب سرور روی ویندوز های لینوکس و ویندوز هم استفاده کنید. اگر به دنبال یک web server با سرعت بسیار بالا هستید Nginx به شما پیشنهاد می کنیم.

این سرور به نسبت سایر سروها دارای مزیت ها و ویژگی های بسیار زیادی می باشد که همین منجر می شود کاربر بیشتر به سمت آن کشیده شود. شما می توانید با نصب وب سرور Nginx روی سیستم خودتان به راحتی از سایتی که ایجاد کرده اید پشتیبانی کنید.

وب سرور Nginx، می تواند به صورت کامل تمامی فایل های مربوط به سایت شما را مدیریت کند. شما می توانید این اطلاعات را بدون نگرانی و با اطمینان کامل روی Nginx، ذخیره و نگهداری کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را روی آن ها انجام دهید.

ویژگی های Nginx

ویژگی های Nginx

در ادامه به معرفی برخی از مهم ترین مزایای انجین ایکس که آن را مورد استقبال عده زیادی از کاربران قرار داده است، می پردازیم. بنابراین اگر شما هم قصد استفاده از این وب سرور قدرتمند را دارید، حتما موارد زیر را با دقت مطالعه کنید.

  • پشتیبانی و مدیریت به صورت همزمان با رم پایین
  • فشرده سازی و اکسترنت gzip
  • پشتیبانی از پروتکل SPDY
  • احراز هویت با استفاده از سرور های خارجی HTTP
  • دارای قابلیت Load balancing
  • دارای قابلیت Fault tolerance
  • نصب nginx روی سرور مجازی
  • سازگاری با IPv6
  • پشتیبانی از STARTTL
  • پردازش داده های XSLT
  • پشتیبانی از TLS
  • پشتیبانی از SSL

عواملی که نام برده شد هرکدام از ویژگی های Nginx هستند. شما می توانید با در نظر گرفتن این خصوصیات که گفته شد بهترین web server را برای سیستم خود جهت پشتیبانی از سایت خود انتخاب کنید. شما می توانید برای دانلود این وب سرور به سایت هاب معتبر مراجعه کنید و با اطمینان آن را دانلود و روی سیستم خود نصب کنید. یکی از بهترین مواردی که برای آن از این سرور استفاده می شود، تست پروژه های دانشگاهی می باشد که شما به راحتی می توانید پروژه های خود را از روی سیستم خودتان میزبانی و پشتیبانی کنید.

خصوصیات وب سرور Nginx

اکنون که با پاسخ سوال وب سرور Nginx چیست و چگونه کار می‌کند آشنا شده اید، خوب است تا برخی از مهم ترین خصوصیات این وب سرور قدرتمند را نیز بشناسید تا در هنگام خرید آن، بتوانید از تمامی پتانسیل انجین ایکس استفاده نمایید.

  • مخفی کردن موجودی سرورها
  • گذراندن تمام درخواست ها از reverse proxy
  • پخش کردن درخواست ها به صورت گسترده
  • کم کردن فشار محتوا
  • فشرده سازی درخواست بین سرورها

جمع بندی

در این بخش تمام سعی خود را کردیم تا به سوالاتی از قبیل وب سرور Nginx چیست و چگونه کار می‌کند و به طور کلی نحوه کار  Nginx به طور کامل پاسخ بدهیم. در مجموعه سرور کلیک پلن های مختلفی در خصوص خرید انواع سرور مانند خرید هاست فروشگاهی، خرید هاست وردپرس و خرید سرور اختصاصی وجود دارد که شما می توانید با توجه به نیاز خود، آن ها را خریداری نمایید. توجه داشته باشید که لزوما گران قیمت بودن سرور در سایت های مختلف به معنی با کیفیت بودن آن ها نبوده و بسیاری از آن ها را می توانید با قیمت ارزان و با کیفیت بهتری از سایت سرور کلیک تهیه نمایید. به عنوان مثال خرید vps ارزان ویندوز یکی از پلن هایی است که در سرور کلیک هم قیمت پایین و هم کیفیت بالایی داشته و به فروش می رسد.

در مقاله وب سرور Nginx چیست؟، سرور کلیک  راجب موضوعات مختلفی در رابطه با خصوصیت وب سرور Nginx همچنین Nginx چیست و چه کاربردی دارد، ویژگی های به خصوص اینجین ایکس، مهم ترین قابلیت ها و امکانات موجود در این وب سرور توضیح داده شد اگر شما هم به دنبال وب سرور های قدرتمند هستید بهترین انتخاب Nginx می باشد.


این مطلب را به اشتراک بگذارید:

7 Comments

  1. اکبری 29/03/1399 در 16:03- پاسخ دادن

    سلام برتری این وب سرور نسبت به نسخه های مشابه مثل آپاچی توی چه چیزی هست؟

  2. ناصر احدی 30/03/1399 در 19:41- پاسخ دادن

    من برای پروژه دانشگاهی که داشتم مجبور بودم سیستم خودمو به یه وب سرور تبدیل کنم واسه همین از وب سرور nginx استفاده کردم و خیلی راضی بودم ازش پشتیبانی و سرعت و اینا عاااالی بود

  3. منصوری 09/04/1399 در 05:28- پاسخ دادن

    میتونیم از وب سرور لایت اسپید به جای آپاچی استفاده کنیم؟ تفاوت اصلی این دوتا وب سرور چیه و چرا آپاچی بهتره و بیشتر پیشنهاد میشه

  4. کریم خانی 28/04/1399 در 06:42- پاسخ دادن

    خاستم بدونم نصب وب سرور ها بستگی به نوع سیستم عاملم داره؟ و وب سرور اپاچی لایت اسپید روی سیستم عامل به خصوصی نصب میشه یا فرقی نداره؟

  5. لعیا 07/06/1399 در 19:59- پاسخ دادن

    سلام. میخواستم بپرسم فرقی نداره که چه هاستی داشته باشیم و از وب سرور NGNIX استفاده کنیم؟ یعنی روی هر هاستی که باشه درست عمل میکنه؟

  6. سهرابی 07/06/1399 در 20:02- پاسخ دادن

    Nginx به دلیل حجم پاییئنی که دارد از رم کمتری نیز استفاده می کنه و سرعت بالایی تو بارگذاری داره. ان جی برای انتقال و بررسی داده های خود از روش های مختلفی استفاده میکنه.

  7. حسین 19/09/1399 در 08:24- پاسخ دادن

    با سلام
    من متنتون رو خوندم خیلی خوب بود اصلا اطلاعاتی راجب Nginx نداشتم واقعا سپاس گذارم لطفا از این دست مقالات بیشتر بزارید مرسی

ثبت ديدگاه

مطالب مرتبط

بهترین هاست کدام است؟
وبلاگ

بهترین هاست

بهترین هاست برای وردپرس بهترین هاست موجود در سایت سرورکلیک، یکی از مهم ترین نکاتی که بسیاری از وبمستران در هنگام خرید بهترین هاست در نظر می گیرند. اگر به

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد