وب سرور آپاچی چیست؟

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

وب سرور آپاچی چیست؟

وب سرور آپاچی چیست؟

وب سرور آپاچی چیست؟

وب سرور آپاچی چیست ؟ Apache یک نرم افزار وب سرور منبع آزاد و رایگان است، که درصد زیادی از وب سایت های سراسر جهان را پشتیبانی می کند. نام رسمی وب سرور آپاچی Apache HTTP Server است و توسط Apache Software توسعه یافته است. مدیران وب سایت ها به کمک وب سرور آپاچی می توانند محتوای مورد نظر خود را به کاربران ارائه دهند. آپاچی یکی از قدیمی ترین و مورد اعتماد ترین وب سرورهایی است که اولین نسخه آن 20 سال پیش منتشر شده است. زمانی که کاربر می خواهد از یک وب سایت بازدید کند، نام دامنه را در آدرس مرورگر خود وارد می کند و سپس وب سرور فایل های درخواست شده را به کاربر ارائه می دهد. در اصل می توان گفت که آپاچی یک برنامه اجرایی http server می باشد که در محیط کامپیوتری به دلیل برخی امکانات ویژه به سرعت در حال گسترش است. می توان گفت که اپاچی یک برنامه فوق العاده برای برنامه نویسان حرفه ای می باشد. که از لحاظ امنیتی به حفاظت سرورها و اطلاعات و برنامه های بر روی آن کمک زیادی می کند.

وب سرور آپاچی چیست؟ این سوال جزء سوالاتی است که ممکن است برای کاربران به وجود آمده باشد. در این مقاله از سایت سرورکلیک می خواهیم درمورد وب سرور آپاچی چیست؟ مزیت ها و معایب آن همچنین مفهوم کلی وب سرور برای شما توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت کامل به مفهوم وب سرور آپاچی بپردازیم.

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

وب سرور  آپاچی چیست و چگونه فعالیت می کند؟

همه ی ما Apache را به عنوان یک وب سرور شناخته ایم. اما در حقیقت آپاچی یک سرور فیزیکی نیست، بلکه یک نرم افزاری است که بر روی سرور اجرا میشود. فعالیت وب سرور آپاچی این است که بین یک سرور و مرورگر بازدید کننده می خواهد یک صفحه را مشاهده کند، مرورگر درخواست خود را به سرور ارسال می کند و آپاچی با تمام فایل هایی که دریافت کرده است که شامل متن، تصویر، ویدیو و… می شود به آنها پاسخ می دهد. سرور و سرویس گیرنده از طریق پروتکلی مانند http با آن ارتباط برقرار می کند و آپاچی مسئولیت این را بر عهده دارد که دو سرور بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. لازم است بدانید که وب سرور آپاچی قابلیت تنظیم کردن دارد؛ زیرا ساختاری مبتنی بر ماژول دارد. ماژول ها می توانند ذخیره سازی، بازنویسی URL، تایید اعتبار رمز عبور و … است.

مزایای استفاده از وب سرور آپاچی

  • وجود منبع باز و رایگان حتی برای استفاده های تجاری
  • قابل اعتماد بودن
  • پایداری و انعطاف پذیری
  • بروز رسانی موارد امنیتی
  • پیکربندی ساده
  • سازگار بودن با وب سایت های وردپرسی

مزایای استفاده از وب سرور آپاچی

مفهوم وب سرور چیست؟

Web server و یا همان وب سرور یکی از مهم ترین مواردی است که برای ایجاد یک سایت به آن نیاز است. شما پس از اینکه یک سایت را ایجاد می کنید، مراحلی طی می شود برای اینکه سایت شما روی اینترنت قرار داده شود و شما بتوانید به محتوای آن دسترسی داشته باشید.

اگر بخواهیم به صورت کلی به مفهوم وب سرور بپردازیم، باید بگوییم که مهم ترین وظیفه ای که Web server دارد این است که محتوای های سایت را ذخیره کند و در صورت درخواست از طرف کاربر آن ها را برای کاربر ارسال کند. محتوایی که برای ذخیره سازی در اختیار وب سرور قرار می گیرد می تواند از نوع متنی، عکس، فیلم و یا حتی فایل باشد.

حتما برای شما هم این اتفاق افتاده است که خواسته باشید یک فیلم و یا فایلی را دانلود کنید. در این موقع که شما دارید فرایند دانلود را انجام می دهید درواقع وب سرور سایت در حال پردازش است برای اینکه فایل مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد. Web server برای اینکه بتواند عملکرد بهتری داشته باشد هم به صورت سخت افزار و هم به صورت نرم افزار کار می کند.

وب سرور برای اینکه بتواند اطلاعات را در اختیار کاربران قرار دهد به یک اینترنت پرسرعت متصل شده است. می توان گفت که Web server یک کامپیوتر و یا یک سیستم بسیار بزرگ است که می تواند شما را پشتیبانی کند و اطلاعات را با دیگر دستگاه ها منتقل کند. توجه داشته باشید که شما می توانید با نصب نرم افزارهایی سیستم شخصی خودتان را به شکل وب سرور تبدیل کنید.

انواع Web server:

  • Apache
  • LiteSpeed
  • Nginx
  • Lighttpd
  • Internet information services (llS)

در این قسمت درمورد مفهوم کلی Web server برای شما توضیح دادیم و شما را با انواع آن آشنا کردیم. در ادامه می خواهیم درمورد شما را با یکی از بهترین وب سروها با عنوان وب سرور آپاچی آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد Web server Apache بیشتر توضیح دهیم.

وب سرور آپاچی

وب سرور آپاچی به چه معناست؟

Apache web server یا همان سرور آپاچی یکی از محبوب ترین سرورهایی است که معمولا برای HTTP روی اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. تمامی سایت ها برای اینکه بتوانند محتوایی را در اختیار کاربران قرار دهند اینکار را از طریق وب سرور آپاچی انجام می دهند.

زمانی که شما  می خواهید یک سایت را باز کنید و از اطلاعات آن استفاده کنید، پس از اینکه سایت را باز می کنید اطلاعات از طریق وب سرور آپاچی در اختیار شما قرار می گیرد. Apache  به عنوان یک نرم افزار روی سرور اجرا می شود تا شما بتوانید به مرورگرها و سایت های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

وب سرور آپاچی، معمولا  روی سیستم عامل های مانند لینوکس، یونیکس و BSD اجرا می شود. التبه توجه داشته باشید که این وب سرور برای مایکروسافت هم اجرا می شود. سرور Apache  دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که در ادامه درمورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

Apache چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید کمی برای شما تعجب برانگیز باشد که وب سرور آپاچی چیست اما این سرور برای اولین بار در سال 1995 منتشر شد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. پس از اینکه چند سالی از استفاده این نرم افزار گذشت، تولید کنندگان آپاچی، این محصول را ارتقاء دادند. شما می توانید نرم افزار وب سرور Apache  را برای ویندوز نیز دانلود کنید و به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. آموزش استفاده از وب سرور آپاچی بسیار راحت و آسان می باشد و شما می توانید با دانلود آن از سایت های معتبر آن را دنبال کنید.

شاید برای شما سوال باشد که چرا بیشتر برنامه نویسان از این نوع وب سرور استفاده می کنند. یکی از مهم ترین دلایلی که می توانیم به آن اشاره کنیم فایل های مربوط به آپاچی می باشد که مهم ترین آن .htaccess می باشد. برنامه نویسان می توانند به راحتی به این فایل دسترسی داشته باشند و تغییرات لازم را روی آن انجام دهند.

خصوصیات وب سرور Apache:

  • در اختیار داشتن منابع رایگان
  • پایدار و انعطاف پذیر و مطمئن
  • پیکربندی ساده
  • امنیت بالا
  • مورد استفاده در سرورهای لینوکس و ویندوز
  • مناسب برای سایت های وردپرس
  • عملکرد نامناسب در سایت هایی با ترافیک بالا
  • دشوار بودن تنظیمات پیکربندی

در این مقاله از سایت سرورکلیک، درمورد مفهوم کلی وب سرور آپاچی چیست برای شما توضیح دادیم و متوجه شدیم که یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین وب سرورهایی است که می تواند در اختیار مدیران و برنامه نویسان قرار بگیرد. مهم ترین وظیفه این وب سرور می توانیم به در اختیار گذاشتن فایل های درخواستی کاربر اشاره کنیم.


این مطلب را به اشتراک بگذارید:

4 Comments

  1. داوودی 29/03/1399 در 16:02- پاسخ دادن

    سلام در مورد امنیت سرور آپاچی برای سایت اشتراکی هم مطلب بذارید ممنونم

  2. عرفان رضوی 30/03/1399 در 19:42- پاسخ دادن

    در مقایسه با سایر وب سرور ها به نظر تکه و خیلی امکانات میتونه در اختیارتون قرار بده اونم به صورت نا محدود

  3. قاسمی 09/04/1399 در 05:27- پاسخ دادن

    سلام اگر امکان داره درمورد برتری این وب سرور اپاچی به نسبت سایر وب سرور ها برامون بگید با توجه به اینکه وب سرور لایت اسپید جایگزین خوبی برای وب سرور آپاچی هست…
    ممنون

  4. میلاد ترابی 28/04/1399 در 06:39- پاسخ دادن

    به نظر من هیچ وب سروری نمیتونه جایگزینی برای وب سرور دیگه ای باشه به خصوص وب سرور اپاچی که هیچ جایگزینی نداره. من همیشه از اپاچی استفاده میکنم مخصوصا واسه پروژه های دانشگاهی و اینا و اینکه دسترسی راحت تری داره و مدیریت خیلی اسونه

ثبت ديدگاه

مطالب مرتبط

خرید هاست اپلیکیشن
وبلاگ

خرید هاست اپلیکیشن

خرید هاست اپلیکیشن چه اهمیتی دارد؟ یکی از مهم ترین و اصلی ترین پایه های تهیه یک اپلیکیشن موفق برای افرادی که کارآفرین هستند یا استارت آپ جدید دارند، هاست

ادامه مطلب »
آسیب پذیری Text4Shell در Apache
امنیت

آسیب پذیری Text4Shell

بررسی آسیب پذیری Text4Shell همانطور که در دسامبر سال گذشته آسیب‌پذیری Log4Shell بسیاری از محصولات جاوا را که از کتابخانه‌ی Log4J استفاده می‌کردند تحت تأثیر قرار داد، اکنون آسیب‌پذیری جدیدی

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد