با تفاوت سرور ابری و سرور مجازی بیشتر آشنا شوید

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

در این مقاله قصد داریم به موضوع تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در چیست؟ بپردازیم. تشخیص درست درباره فرق فناوری بین هاست سرور ابری و سرور مجازی در شرکت های ارائه دهنده هاست مقداری پیچیده و دشوار می باشد. بیشتر افراد از تفاوت سرور ابری و سرور مجازی اطلاعاتی ندارند که به دلیل عدم آگاهی در مورد تفاوت فناوری و کاربرد های سرور مجازی و سرور ابری در میزبانی وب می باشد.

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و فعالیت‌ های مجازی سازی، افزایش بسیاری در تعداد شرکت ‌ها و حتی استارت آپ ‌هایی که برای میزبانی وب سایت ‌های خود این راه حل ‌ها را انتخاب می‌ نمایند، دیده شده است. آن ها دیگر نیازی به داشتن یک معماری فیزیکی برای مثال یک سی پی یو با مشخصات خاص پردازشی، RAM و فضای ذخیره سازی، یک سیستم عامل بر روی این سخت افزار ‌ها و یا هم چنین یک وب اپلیکیشن خاص مثل وردپرس، Magento، دروپال، جوملا و سایر موارد برای میزبانی و اجرای وب سایت خود ندارند.

تفاوت سرور ابری و مجازی

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

سرور مجازی چیست؟

در سرور های عادی، یک سیستم عامل بر روی یک سخت‌ افزار نصب شده و سرور به عنوان یک میزبانی وب در اختیار وب ‌سایت یا برنامه قرار می‌گیرد. در سرور مجازی، یک سخت‌ افزار قوی با کمک نرم ‌افزار به چند سرور شبیه ‌سازی می‌ کنند. با مجازی ‌سازی، چندین سرور جداگانه با سیستم عامل‌ های جدا برروی یک سخت‌ افزار با منابع مشخص تشکیل می ‌شود. در سرور مجازی میزان سی پی یو،  RAM  و … برای هر یک از کاربران مشخص و ثابت می باشد.

سرور مجازی امکانات کامل را در اختیار شما قرار می‌ دهد و می‌ توانید نرم ‌افزار های مد نظرتان را برروی آن نصب نمایید. در میزبانی وب علاوه بر سرور مجازی  (Virtual Private Server) VPS شما منابع سرور مشخصی را در اختیار گرفته و این منابع به میزان کاربران شما بستگی نخواهد داشت. سرور مجازی امنیت خیلی بالایی دارد و فایل ‌های شما برای کاربران دیگر قابل دسترسی نمی باشد.

سرور ابری چیست؟

فک کنید یک سرور راه اندازی کردید و امکانات بالا به آن می دهید؛ با این وجود هر زمانی که نیاز داشته باشید می توانید امکانات سرور را تغییر دهید. قیمت سرور فقط به قابلیت‌ های سرور مورد انتخاب شما بستگی خواهد داشت.

سرور های ابری بر پایه تکنولوژی مجازی سازی ، KVM ،Xen و LXC نصب می شوند، که این قابلیت های قدرت سرور ابری را به مدل های سنتی سرور میزبانی و خیلی بالاتر از آن می‌ رساند. دقیقا مثل سرور های اختصاصی، سرور ابری به شما انعطاف پذیری کامل را می‌ دهد، شما می‌ توانید از یک وب سایت ساده جاوا و پی اچ پی تا برنامه های Ruby on Rails و NodeJS را برروی این سرور ها راه اندازی نمایید.

تفاوت سرور ابری با سرور مجازی

تفاوت های سرور ابری و سرور مجازی در چیست؟

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در عملکرد

در زمینه ی کارایی و عملکرد تفاوت های بین سرور ابری و مجازی وجود دارد. برای این منظور فرض کنید که چند کاربر از خدمات سرور مجازی استفاده می کنند. در حالتی که یکی از این کاربران، قسمت زیادی از منابع (مانند رم، پردازنده یا پهنای باند شبکه) را مصرف نمایید، دیگر کاربران در رقابت مصرف منابع شکست می خورند. بنابراین با مشکلاتی مثل کیفیت خدمات و کاهش سرعت  برخورد می کنند و حتی ممکن است که سرویس‌ های آن ها از دسترس خارج شود.

ولی در سرور ابری شرایط کاملا متفاوت می باشد و منابع به صورت تضمینی و کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد. مبتنی میتوان در صورت کمبود منابع، به صورت سریع منابع را افزایش داد تا کاربران با کمبود منابع رو به رو نشوند.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در امنیت

مورد دیگر در تفاوت سرور ابری و مجازی امنیت می باشد. از آن جایی که در سرور مجازی، از سرور فیزیکی برای سرویس‌ دهی به تعداد بسیاری کاربر مورد استفاده قرار می گیرد، اگر یکی از کاربران، مسئله امنیت را جدی نگیرد و یا با مشکلاتی مانند هک شدن یا نفوذ بدافزار و ویروس رو به رو شود، دیگر کاربران هم با مخاطراتی مواجه می شوند. اما در سرور ابری، هر کدام از افراد، به صورت مجازی در یک شبکه هستند و به همین دلیل، مشکلات امنیتی برای هر فرد روی دیگر افراد تاثیر می گذارد.

فرق سرور ابری و مجازی

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در مقیاس‌ پذیری

مقیاس‌ پذیری، یکی دیگر از موارد تفاوت سرور ابری و مجازی می باشد. بعضی از کاربران در یک زمان مشخصی، نیاز های ثابتی دارند که خیلی کم تغییر می‌ کند. ولی نیاز های بعضی دیگر در دوره‌ های فصلی یا در رویداد های ویژه متفاوت می باشد. مانند یک مغازه آنلاین در نظر داشته باشید در شب عید، به طور عجیبی با افزایش شدید تعداد مشتریان مواجه می‌ شود و بنابراین برای مدت زمان چند روز آخر سال به طور موقت نیاز به منابع دارد.

در این شرایط و در صورت به کار گیری از سرور مجازی، امکان اضافه کردن منابع دشوار است. به همین علت قطعا تعداد زیادی از مشتریان فروشگاه، امکان مشاهده وب سایت و یا خرید را ندارد و همین مسئله می ‌تواند به کسب‌ وکار فروشگاه آسیب جدی وارد نماید.

چنین موردی می‌ تواند در مورد کاهش منابع به دلایلی همچون کاهش میزان فروش یا تعداد کاربران سرویس نیز معنا پیدا می کند. در این حالت و با استفاده و خرید سرور مجازی دانلود، هزینه اضافی منابع به کسب ‌وکار تحمیل می شود.

ولی سرور ابری امکان افزایش و یا کاهش منابع را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به خوبی، و با کاهش و یا افزایش پهنای باند شبکه، میزان رم، هسته ‌های پردازنده و یا فضای ذخیره ‌سازی، سریعا پاسخی برای نیاز های رو به رشد پیدا کند.

تفاوت سرور مجازی و ابری

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در سفارشی ‌سازی

تفاوت سرور ابری و مجازی، شرایطی برای کاستومایزکردن( سفارشی سازی ) به شما می دهد؛ ولی ممکن است به خاطر محدودیت ‌سخت‌ افزاری و منابع محدود در سرور مجازی، بعضی وقتها با یکسری کمبود ( مثل تنظیمات هسته پردازشگر و یا مقدار رم و غیره) روبه رو شوید؛ در صورتی که در سرور ابری چنین محدودیت‌ هایی وجود نخواهد داشت.

از سوی دیگر بعضی از سرور های ابری گاهی با گزینه‌ هایی که در اختیار کاربران می گذارند، موجب پیچیده شدن فرایند تصمیم‌گیری می شود. سرور کلیک برای این مسئله روشی در نظر دارد که سرویس «سرور ابری» و  سرویس پیشرفته ‌تر «دیتاسنتر ابری» را ارائه کرده است. سرور ابری سرور کلیک فرآیند های انتخاب سرویس را برای کاربران بسیار ساده ‌تر کرده اند؛ در صورتی که دیتاسنتر ابری سرویسی برای آن دسته از کاربرانی می باشد که خواهان استفاده از قابلیت ‌ها و سرویس‌ های پر تعداد و پیشرفته‌ تر هستند.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی در قیمت

مبلغ اولیه سرور های مجازی به دلیل اشتراک منابع، مناسب ‌تر می باشد اما هزینه ‌های پیش رو هم وجود دارند که باعث شده برای خیلی از کاربران، سرور ابری گزینه به صرفه ‌تری باشند. سرور مجازی در واقع کارایی پایین ‌تری نسبت به سرور ابری دارد. برای مثال در یک فروشگاه مجازی این مورد می‌ تواند منجر کاهش فروش و بدین ترتیب هزینه‌ ای پنهان را برای فروشگاه به همراه آورد. علاوه بر این امنیت پایین ‌تر سرور مجازی احتمال افزایش هزینه ‌های بعدی برای فرآیند بازیابی اطلاعات، از بین بردن مشکلات امنیتی و احتمالا بهره وری از نیروی متخصص حوزه امنیت را به همراه دارد.

برای مثال سرور مجازی ممکن است در آینده باعث افزایش منابع شده، که مجبور به خرید یک سرویس دیگر می شود و در نتیجه به یک ارائه ‌دهنده دیگر هم مهاجرت می کند. در سرور ابری به علت مقیاس‌ پذیری امکان افزایش ساده منابع با هزینه کم تر هم وجود دارد.

در نتیجه اینکه کدام سرویس از نظر قیمت برای شما به صرفه ‌تر می باشد کاملا به نوع استفاده بر می گردد. همانگونه که بیان شد، در اکثر شرایط، سرور ابری بر سرور مجازی برتری داشته اما اگر قیمت، در مقایسه با دیگر  فاکتور ها مثل مقیاس‌ پذیری برای شما در اولویت باشد و کاربری ساده ‌ای از سرور دارید، سرور مجازی فعلا برای شما گزینه مناسبی است.

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی چیست

فرق سرور ابری و مجازی؛ کدام یک مناسب تر است؟

مهمترین فرق سرور ابری و مجازی کارایی، پایداری و امنیت به اضافه مقیاس‌ پذیری در سرور های ابری است. اگر به فکر راه ‌اندازی وب سایت ساده خود هستید و یا عملکرد ابتدایی را برای سرور خودتان مد نظر گرفته اید یا در کوتاه مدت احتیاجی به افزایش منابع ندارید، سرور مجازی می ‌تواند گزینه ارزان ‌قیمت ‌تر و مناسبت‌ تری برای شما باشد؛ در غیر این صورت سرور ابری انتخاب بهتری است.

اگر برای انتخاب بهترین سرور مجازی و بهترین هاست ایران نیاز به مشاوره بیشتری دارید، سرور کلیک در کنار شما است تا بتوانید با توجه به نیازهای خود مناسب ترین و به صرفه ‌ترین سرویس را انتخاب و راه‌ اندازی نمایید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

بهترین هاست کدام است؟
وبلاگ

بهترین هاست

بهترین هاست برای وردپرس بهترین هاست موجود در سایت سرورکلیک، یکی از مهم ترین نکاتی که بسیاری از وبمستران در هنگام خرید بهترین هاست در نظر می گیرند. اگر به

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد