آیا آنتی ویروس برای لینکوس نیاز است؟

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

آنتی ویروس برای لینکوس

نصب و استفاده از آنتی ویروس برای سیستم عامل ویندوز بسیار عادی و رایج است. با این همه افراد زیادی را نمی‌بینید که روی سیستم عامل لینوکس اقدام به نصب آنتی ویروس کنند. زیرا یک باور همگانی وجود دارد که سیستم عامل لینوکس نیازی به آنتی ویروس ندارد. اما واقعا لینوکس به آنتی ویروس نیاز ندارد؟! البته که لینوکس به اندازه‌ی ویندوز نیازمند آنتی ویروس نیست اما همچنان این نیاز وجود دارد و منتفی نیست. با ما در این مطلب از سرور کلیک همراه باشید تا درباره لزوم آنتی ویروس برای لینکوس بیشتر بدانید.

سیستم عامل لینوکس چیست؟

در ابتدای این مبحث باید با خود سیستم امل لینوکس آشنا شویم. این سیستم عامل در گروه سیستم عامل‌های منبع باز قرار دارد. هسته آن ( Linux Kernel ) به عنوان پایه در نظر گرفته می‌شود. لینوکس به عنوان یکی از کاربردی‌ترین سیستم‌ عامل‌ها در تمام جهان شناخته می‌شود. از لینوکس برای کارهای مختلفی در سرورهای وب و دسکتاپ‌های کاربری کمک می‌گیرند. این سیستم عامل تطبیق‌پذیری و امنیت بسیار بالایی دارد و از این جنبه جایگاه ویژه‌ای دارد. از شاخصه‌های مهم این سیستم عامل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

1- طیف گسترده‌ای از توزیع‌ها

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

2- سازگاری بالا سرورها و دستگاه‌های مختلف

3- خط فرمان قدرتمند

4- ماهیت منبع باز

این شاخصه‌ها موجب شده تا از این سیستم عامل در سطح گسترده‌ای در جهان استفاده شود. امنیت بالای لینوکس موجب شده برخی تصور کنند دیگر به نصب آنتی ویروس نیاز نیست.

آنتی ویروس برای لینکوس

چرا نیاز به نصب آنتی ویروس برای لینوکس کمتر حس می‌شود؟

لینوکس به لحاظ ساختاری و کاربردی کمتر به آنتی ویروس نیاز دارد چون سطح امنیت بالاتری دارد. در طراحی ساختاری لینوکس مبانی در نظر گرفته شده که در برابر ویروس‌ها و تهدیدات مخرب آسیب کمتری می‌بیند. ویژگی‌های امنیتی لینوکس که موجب می‌شود نیاز کمتری به آنتی ویروس داشته باشد عبارتند از:

1- سیستم عامل منبع باز

منظور از سیستم عامل منبع باز آزادی در کد منبع سیستم عامل است. به بیان ساده تمام توسعه دهندگان در دنیا قادر هستند به بهبود امنیت این سیستم عامل کمک کنند.

2- مدیریت سطح دسترسی کاربران

در لینوکس مدیریت دسترسی بسیار دقیقی وجود دارد که برای کاربران اعمال می‌شود. در این مدیریت دسترسی می‌توان محدودیت‌های خاصی را برای هر یک از کاربران سیستم عامل اعمال نمود. در نتیجه اگر ویروس از طریق کاربران وارد شود قادر نیست به اطلاعات حساس دسترسی پیدا کند.

3- به روز رسانی‌های منظم در لینوکس

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که نصب آنتی ویروس برای لینوکس را کمتر می‌کند به روز رسانی‌های منظم آن است. در آپدیت‌های جدید سطح امنیت بهبود پیدا کرده و شیوه‌های هکری قبلی روی آن اثر ندارد. این به روز رسانی‌ها در اغلب اوقات به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود. در نتیجه نیازی نیست از بابت انجام آن در سیستم عامل لینوکس نگرانی داشته باشید.

4- تعداد بد افزارهای کم برای لینوکس

لینوکس بیشتر توسط کسانی که در حوزه IT فعال هستند به کار می‌رود. در واقع این سیستم عامل بیشتر برای کسانی مناسب است که با فناوری سر و کار دارند. از این رو عامه مردم از آن استفاده نمی‌کنند. تعداد کاربرهای کمتر لینوکس موجب شده تا تعداد بد افزارهای طراحی شده برای آن نیز به مراتب کمتر باشد. البته هنوز بد افزارهایی وجود دارند که برای سیستم عامل لینوکس ساخته شده‌اند. با این همه به دلیل کم بودن تعداد آن‌ها شانس کمتری در آسیب رساندن به لینوکس پیدا می‌کنند.

5- امنیت بیشتر نصب نرم افزار در سیستم عامل لینوکس

در لینوکس بر خلاف ویندوز باید برنامه‌ها و نرم افزارهای مورد نیاز را از مخازن مورد اعتماد دانلود کنید. بنابراین احتمال اینکه فایل‌های دانلود شده از این مخازن معتبر آلوده به ویروس باشند بسیار کم است. همین ویژگی یکی دیگر از دلایل نیاز کمتر به آنتی ویروس برای لینوکس است.

شاید تصور کنید که دیگر هیچ نیازی به استفاده از آنتی ویروس برای این سیستم عامل نیست. این تصور اشتباه بوده و همچنان باید از این سیستم عامل در برابر بد افزارهای موجود حمایت کنید. در ادامه خواهیم گفت که چرا همچنان نیاز به نصب آنتی ویروس برای سیستم عامل لینوکس وجود دارد.

دلایل استفاده از آنتی ویروس برای عامل لینوکس

با وجودی که لینوکس در محافظت از خود توانمند است اما همچنان نیاز به آنتی ویروس حس می‌شود. در این بخش کارشناسان ما در سرور کلیک به شما درباره علل این نیاز در سیستم عامل لینوکس خواهند گفت.

1- وجود بدافزارهای لینوکسی

با وجودی که گفتیم تعداد بد افزارهای لینوکسی کم است اما همچنان وجود دارند. یکی از بد افزارهای معروف لینوکس EVIL Gnome نام دارد که می‌تواند از میکروفون رایانه اسکرین شات بگیرد. این بد افزار مخصوص لینوکس قادر است فایل‌های شخصی افراد را نیز آپلود کند. در نتیجه برای محافظت بیشتر از اطلاعات حساس در سیستم عامل لینوکس آنتی ویروس‌ها موثر هستند.

2- حمله بدافزارهای لینوکس به سرورها

لینوکس در بسیاری از سرورهای تامین کننده وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل اغلب ویروس‌ها و بد افزارهای لینوکسی به سرورها حمله می‌کنند. در واقع بسیاری از حملات صورت گرفته از طرف بد افزارها سرورهای لینوکسی را هدف قرار می‌دهد.

3- امکان نفوذ به لینوکس

با وجود امنیت بالا همچنان امکان نفوذ بد افزارها به لینوکس وجود دارد. به همین دلیل باید از آنتی ویروس برای لینوکس کمک گرفت. با وجودی که در قیاس با ویندوز لینوکس مانند یک قلعه عمل می‌کند اما ذاتا امن نیست. اغلب داده‌های مهم در پوشه‌های روت ذخیره نمی‌شوند. بلکه از این اطلاعات در فهرست اصلی نگهداری می‌شود که آشکارتر و غیرقابل جایگزینی هستند. بد افزارها برای دسترسی به این اطلاعات در سیستم عامل لینوکس نیازی به رمز عبور ندارند.

به همین دلیل توصیه می‌شود تا مدیران سرور و کاربران شبکه و کاربران نهایی از آنتی ویروس‌های لینوکسی استفاده کنند.

سخن پایانی

آنتی ویروس برای لینوکس با وجود سطح امنیت بالای آن همچنان مفید و کمک کننده است. به ویژه برای مدیریت سرورها بهتر است از یک آنتی ویروس مناسب لینوکس کمک گرفته شود. سایت سرور کلیک ارائه دهنده بهترین انواع آنتی ویروس برای سیستم عامل لینوکس می‌باشد. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و ثبت سفارش خود با کارشناس تیم سرور کلیک تماس بگیرید.

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

هاست دانلود
هاست

هاست دانلود چیست؟ 

هاست دانلود چیست؟ هاست دانلود چیست؟ هاست های دانلود، یکی از بهترین سرویس های میزبانی می باشد که برای دانلود و آپلود بسیاری از فایل ها مانند عکس، ویدئو و

ادامه مطلب »
سرور

خرید سرور برای ماین کرافت

در این مقاله قصد داریم درباره خرید سرور برای ماین کرافت مطالبی را بیان کنیم. ابتدا توضیح مختصری در مورد خود بازی ماین کرافت ارائه می‌ دهیم. سپس  در مورد

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد