با تفاوت VPS و VDS بیشتر آشنا شوید

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

تفاوت VPS و VDS

برای راه اندازی وب سایت، خرید سرور از مهم ترین مراحل می باشد. در این مورد شما انتخاب های مختلفی از جمله خرید سرور اختصاصی، مجازی و… دارید. با این وجود اگر می خواهید سرور شخصی مجازی خریداری کنید، VPS و VDS گزینه های پیش رو شما هستند. هر دو نوعی از سرورهای مجازی هستند. با این حال تفاوت هایی با هم دارند. بنابراین برای خرید لازم است، در مورد تفاوت VPS و VDS بدانید و به همین دلیل در این مقاله به بررسی دقیق فرق vps و vds می پردازیم.

تفاوت vps با vds

VDS چیست؟

برای بررسی اینکه تفاوت vps با vds چیست؟ لازم است در ابتدا در مورد هر کدام توضیح مختصری داده شود.  VDSمخفف Virtual Dedicated Server است، که به معنی سرور مجازی اختصاصی می باشد. درVDS، شما به یک بخش از یک سرور فیزیکی دسترسی دارید، که به صورت انحصاری برای شما اختصاص داده شده است و به عنوان یک سرور اختصاصی عمل می کند. با داشتن یک VDS، شما می ‌توانید کنترل کامل بر سرور خود داشته باشید و از منابع سخت افزاری مشخصی بهره بگیرید.

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

در واقع، VDS همانند VPS است با این تفاوت که در VDS، منابع سخت افزاری (مانند پردازنده، حافظه، دیسک سخت و باند عرضه شده) به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار می ‌گیرد و شما به طور کامل از آن‌ ها بهره می ‌برید، در حالی که در VPS، منابع سخت افزاری با سایر کاربران به اشتراک گذاشته می ‌شود. در ادامه مقاله به طور کامل تفاوت VPS و VDS را از نظر منابع سخت افزاری، سطح دسترسی، مقیاس پذیری و هزینه را بررسی می کنیم.

با داشتن یکVDS ، شما می ‌توانید سطح دسترسی و کنترل بیشتری برای محیط سرور خود داشته باشید و از امنیت بیشتری نیز بهره مند شوید. همچنین،  VDSبه شما امکان ارتقاء سریع و ساده سرور را به وسیله افزودن منابع سخت افزاری اضافی می ‌دهد.

تفاوت سرور اختصاصی (VDS) با سرور مجازی (VPS) در چیست

VPS چیست؟

VPSمخفف Virtual Private Server است، که به معنی سرور مجازی خصوصی می باشد. در VPS، یک بخش از یک سرور فیزیکی به شما اختصاص داده می‌ شود، که به صورت مجزا از سایر بخش‌ های سرور عمل می ‌کند. با داشتن یک VPS ، شما می ‌توانید سیستم عامل و نرم ‌افزارهای خود را بر روی سرور مجازی نصب کرده و آن‌ها را بر اساس نیاز خود پیکربندی کنید.

درVPS ، منابع سخت افزاری مانند پردازنده، حافظه، دیسک و باند عرضه شده با سایر کاربران به اشتراک گذاشته می ‌شود. با این حال، هر VPS با استفاده از تکنولوژی مجازی ‌سازی، به صورت مجزا و از بقیه VPS ها جداگانه عمل می کند.

با داشتن یک VPS، شما به راحتی منابع سخت افزاری سرور خود را افزایش داده و نرم ‌افزارها و سرویس‌ های خود را به راحتی مدیریت می کنید. همچنین می‌ توانید به سرعت و به صورت ارزان تر از یک سرور اختصاصی استفاده کنید.

فرق vps و vds

تفاوت vps با vds چیست؟

VDS و VPS هر دو نوع سرور مجازی هستند، اما در برخی جزئیات متفاوت هستند. در این قسمت به بررسی دقیق تفاوتVPS و VDS می پردازیم:

منابع سخت افزاری

منابع سخت افزاری از تفاوت vps با vds می باشد. در  VPS، منابع سخت افزاری مشترک هستند، به عبارت دیگر، چندین VPS می توانند در یک سرور فیزیکی مشترک وجود داشته باشند و منابع سخت افزاری مانند پردازنده، حافظه و فضای دیسک به طور مشترک بین آنها تقسیم می شوند. این باعث می شود که هر VPS فقط به منابعی که به آن تخصیص داده شده است دسترسی داشته باشد.

اما درVDS، سرور مجازی به طور اختصاصی برای کاربر ساخته می شود و همه منابع سخت افزاری به طور کامل به آن تخصیص داده می شوند. این به کاربر اجازه می دهد تا به طور کامل از تمامی منابع سخت افزاری مانند پردازنده، حافظه و فضای دیسک استفاده کند و باعث می شود که عملکرد سرور بهبود یابد.

بنابراین، مزیت بزرگ VDS استفاده از منابع سخت افزاری اختصاصی می باشد، که به کاربر اجازه می دهد که به طور کامل از منابع سخت افزاری استفاده کند و در نتیجه، بهبود عملکرد سرور را فراهم می کند. اما این مزیت موجب هزینه بیشتر نسبت به VPS می شود. در ادامه هزینه که دیگر فرق vps و vds می باشد، را بررسی می کنیم.

سطح دسترسی

از دیگر تفاوت VPS و VDS می توان به سطح دسترسی اشاره کرد. درVPS ، کاربر دارای دسترسی root به سرور مجازی است و می تواند کنترل کاملی بر روی آن داشته باشد. با این حال، این دسترسی ممکن است توسط سرویس دهنده محدود شده و برخی از عملیات خاص را برای کاربر غیر فعال کند. همچنین، اگر چندین کاربر در یک سرور VPS قرار دارند، هر کاربر تنها می تواند دسترسی کاملی به سرور خود داشته باشد و نمی تواند به سایر کاربران دسترسی داشته باشد.

درVDS، کاربر دارای دسترسی کامل به سرور مجازی است و می تواند به طور کامل بر روی آن کنترل داشته باشد. این به کاربر اجازه می دهد تا انواع برنامه ها و سرویس ها را بر روی سرور خود نصب و پیکربندی کند و هرگونه تنظیماتی را که نیاز دارد اعمال کند. همچنین، با توجه به اینکه سرور مجازی به طور اختصاصی برای کاربر ساخته شده است، کاربر می تواند به طور کامل از دسترسی به منابع سخت افزاری استفاده کند و این باعث می شود که کاربران بتوانند با اطمینان بیشتری روی سرور خود کنترل داشته باشند.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

مقیاس پذیری

دیگر فرق vps و vds مقایس پذیری است. اگرچهVPS  و VDS هر دو برای کاربران امکان مقیاس پذیری را فراهم می کنند. با این حال، مقیاس پذیری در VDS از VPS پیشرفته تر است. درVPS ، معمولاً کاربر می تواند منابع سخت افزاری را افزایش دهد، اما این به محدودیت هایی برای تعداد ماشین های مجازی که می توان در یک سرور فیزیکی اجرا کرد، محدود می شود.

با VDS، کاربران می توانند از منابع سخت افزاری بیشتری بهره بگیرند، به عنوان مثال می توانند بیشترین حد ممکن از CPU، RAM  و فضای دیسک استفاده کنند. همچنین، با VDS می توانید به راحتی ماشین های مجازی اضافی ایجاد کنید و به این ترتیب بیشترین تعداد کاربران را در یک سرور فیزیکی به خوبی پشتیبانی کنید. از این رو،VDS  می تواند به عنوان یک گزینه مطمئن و مقرون به صرفه برای کسب و کارها با نیازهای بالا به مقیاس پذیری باشد.

قیمت

هزینه دیگر تفاوت vps با vds می باشد و ممکن است با توجه به نیازهای شما تغییر کند. هزینه‌ های VPS  بر اساس منابع سخت افزاری، نرخ ترافیک و قابلیت ارتقاء ماشین مجازی محاسبه می ‌شود. قیمت‌ها ممکن است برای مشتریان جدید یا برای تعداد ماشین ‌های مجازی بیشتر تخفیف داده شود.

در مقابل، VDS هزینه‌ های بالاتری دارد، اما به طور کلی بهترین عملکرد را ارائه می ‌دهد. قیمت ‌ها بیشتر به دلیل این است، که شما به منابع سخت افزاری انحصاری دسترسی دارید و قادر به استفاده از آن‌ ها به صورت انحصاری هستید. همچنین، VDS ها قابلیت ارتقاء سریع ‌تری نسبت به VPS ها دارند و به طور کلی امکان بهبود عملکرد سرور شما را فراهم می کنند.

در نهایت، هزینه ‌های VPS و VDS به شما بستگی دارد، که چه نیازهایی دارید و کدام یک از آن‌ ها بیشتر به نیازهای شما پاسخ می ‌دهد. شما می توانید برای انتخاب بهترین گزینه و خرید سرور اختصاصی با مشاوران و متخصصان سرور کلیک در ارتباط باشید.

تفاوت سرور اختصاصی و سرور مجازی

کلام پایانی

در این مقاله به طور کامل به پرسش تفاوت vps با vds چیست؟ پاسخ دادیم. در کل، VDS برای کاربرانی که به دنبال دسترسی کامل به منابع سخت افزاری هستند و می خواهند کنترل کاملی بر سرور خود داشته باشند، مناسب است. اما VPS برای کاربرانی که به دنبال یک سرور مجازی اقتصادی و قابل مقیاس هستند، مناسب می باشد.

سرور کلیک از ارائه دهندگان انواع سرور می باشد. شما می توانید برای خرید هاست ویندوز، لینوکس، vps ارزان ویندوز و … به وبسایت سرور کلیک مراجعه کرده و در سریع ترین زمان سرور مناسب با وبسایت خود را خریداری کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

خرید هاست جنگو
سرور

خرید هاست جنگو

خرید هاست جنگو برای کسانی که توسعه‌دهنده نرم افزار با پایتون و در فریم جنگو هستند بسیار ضروری است. علت آن نیز ویژگی‌ها و شتخصه‌هایی است که فریم ورک جنگو

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد