همه چیز درباره تفاوت هاست و سرور

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

تفاوت هاست و سرور

برای بررسی تفاوت هاست و سرور ابتدا لازم می دانیم به صورت جداگانه هاست و سرور را تعریف کنیم، با ما باشید تا به طور مفصل این تعاریف را بگوییم.

تفاوت هاست و سرور مجازی

سرور چیست؟

همانگونه که می دانید هر وب سایت و یا سامانه ای که به صورت آنلاین در دسترس می باشد، به یک بستری احتیاج دارد که همیشه آن را فعال نگه دارد. هر وب سایتی از یکسری متن ها، داده ها، تصویر ها،  ویدئو ها و کد ها ساخته شده اند و برای این که این اطلاعات در تمام جهان در دسترس کاربران قرار بگیرند نیاز است اطلاعات در یک سرور قرار بگیرند.

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

این سرور یا کامپیوتر می تواند مثل هر کامپیوتری دیگری اطلاعات را در خود جای دهد و آن ها را ذخیره کند و توسط پردازشگر همواره در سرور در حال پردازش می باشند و داده ها آنها با کلاینت های سرتاسر جهان رد و بدل می شود. به بیان ساده تر میتوان گفت سرور یک مرکز اطلاعات یا دیتاسنتر می باشد که اطلاعات یک وب سایت را در دسترس موبایل ها، کامپیوتر ها و هر گجتی که به وب دسترسی دارد قرار می گیرد. سرور را می توان به یک میزبان یا گارسون یک رستوران شبیه کرد که منتظر درخواست مشتری (سیستم کلاینت) هستند و داده های خواسته شده را در اختیار آنها قرار می گیرد.

انواع سرور

درست مثل هر تکنولوزی قوی در دنیای کامپیوتر، سرور ها هم به دسته های مختلفی تقسیم می شوند و انواع گوناگونی دارند. با اینکه هدف اصلی سرور لینوکس و سرور ویندوز مجازی، نگهداری یکسری اطلاعات و داده ها می باشد، با این وجود آنها را میتوان از نظر کارایی از همدیگر متمایز دانست. برای مثال سرور لازم  برای اجرای یک وب سایت دانلود فیلم با سرور لازم برای اجرای یک اپلیکیشن آنلاین فرق دارد. انواع سرور ها خیلی زیاد است و همیشه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری های جدید بر انواع آنها افزوده می شود. در ادامه با بعضی از انواع معروف سرور ها آشنا خواهیم شد.

سرور پایگاه داده: سرور پایگاه داده وظیفه ذخیره و بازیابی داده ها را بر عهده دارد. این سرور معمولا برای نگهداری اطلاعات سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

سرور اختصاصی: خرید سرور اختصاصی را میتوان بهترین نوع سرور برشمرد، در این صورت یک سرور کامل در اختیار وب سایت قرار می گیرد و میتوان آن را مناسب وب سایت ها و سایر سامانه های پرکاربرد دانست.

تفاوت هاست و سرور چیست

هاست چیست؟

تا این قسمت مطلب تفاوت هاست و سرور، مفهوم سرور و انواع سرور را شناختیم، الان وقت آن رسیده که با یک عضو کوچکتر سرور یعنی هاست یا میزبانی وب آشنا شوید. هاست یا خدمات میزبانی در حقیقت بستری می باشد که توسط یک سرور، داده های وب سایت را برای مجازی بودن و در دسترس بودن آماده سازی می کند. فرض کنید سرور را یک سخت افزار برای طراحی و بالا آوردن وب سایت باشد، باید این مورد را اضافه کرد که هاست بخش نرم افزاری آن سخت افزار می باشد. یک سرور می تواند میزبان چند هاست باشد؛ به بیان ساده تر یک کامپیوتر قوی که به عنوان سرور یاد می شود، می تواند داده های چند وب سایت را نگهداری و پردازش نماید. از همین رو خرید هاست از سرور سوییچ به دلیل قیمت کم تر برای راه اندازی وب سایت های کوچک استفاده می شود. البته لازم است بدانید که هاست های خیلی بزرگ می توانند به خودی خود تمام قدرت پردازشی یک سرور را در بر می گیرند، پس می توان نتیجه گرفت که هاست قسمتی (یا تمام) سرور می باشد که همانند پلی بین کاربران یک وب سایت و داده های موجود در آن عمل می کند.

انواع هاست

مثل سرور، هاست یا میزبانی وب هم انواع مختلفی دارد و از نظر کارکرد و نوع می شود آن ها را در دسته بندی کرد. معمولا خدمات خرید هاست با ip اختصاصی از طرف شرکت هایی که وظیفه نگهداری سرور را دارند انجام می گیرد. این شرکت ها وظیفه ی میزبانی از سرور شما را در ازای هزینه مشخصی برعهده می گیرند و می توان تمام اطلاعات را در سرور های آنها ذخیره کرد. در ادامه مطلب بعضی از انواع هاست و میزبانی وب را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

خرید هاست اشتراکی: این هاست در برابر دیگر هاستها قیمت مناسبتری دارد، معمولا یک سرور به چند وب سایت اختصاص پیدا می کند و بیشتر برای سایت های معمولی و کم کاربر مناسب می باشد.

خرید هاست رایگان: هاست رایگان توسط بعضی از شرکت های هاستینگ ارائه شده، این نوع هاست ها خیلی کوچک هستند و فقط برای تست کردن قابلیت یا راه اندازی پلتفرم های محلی استفاده می شود.

تفاوت هاست با سرور مجازی

تفاوت هاست و سرور چیست؟

تا این قسمت مقاله شما را با مفهوم هاست ها و سرورها آشنا کردیم و استفاده هر کدام را بررسی نمودیم. می شود بیان کرد که همین دو مفهوم موجب می شود تا حدود بسیار زیادی فرق هاست و سرور را بشناسید. ممکن است بشود گفت که مهم و اساسی ترین فرق بین هاست یا میزبانی وب با سرور این می باشد که سرور دیتا های مربوط به وب سایت ها را ذخیره و مدیریت می کند در صورتیکه هاست یا میزبانی وب به اشتراک گذاری این دیتا ها در شبکه جاهنی اینترنت رسیدگی می کند. اینطور است که سرور ها قادرند که اطلاعات و منابع شان را اشتراک گذاری کنند، در صورتیکه که هاست یا میزبانی وب فقط برای اشتراک گذاری این دیتا ها استفاده می شود. در حالت کلی باید گفت که هاست یا میزبانی وب فضایی از یک سرور می باشد و تمامی اطلاعات سایت در آن قرار می گیرند. اما نباید این را گفت که هاست زیر مجموعه ای از یک سرور می باشد. برای اینکه یک وب سایت قوی مثل اینستاگرام از هاست یا میزبانی وبی بهره می گیرد که بر روی چندین سرور قوی، تنظیم و کانفیگ شده باشد. احتمالا راحت ترین بیان تفاوت هاست و سرور را بشود اینگونه بیان کرد که هر هاست یا میزبانی وبی یه یک سایت وصل می شود، در حالی که یک سرور می تواند به چندین سایت، تقسیم شود.

فرق هاست و سرور

تفاوت هاست اشتراکی یا میزبانی وب با سرور مجازی در چیست؟

همانگونه که در بالا بیان شد، خرید هاست اشتراکی بهترین گزینه ارزان قیمت برای راه اندازی وب سایت است. معمولا هاست اشتراکی اولین انتخاب برای شروع کار طراحی سایت می باشد. در این صورت شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب سایت، یک سرور را با چند کاربر به اشتراک گذاشته و منابع آن بصورت مشترک چند وب سایت را آنلاین نگه می دارد. این موضوع باعث می شود در صورت زیاد شدن تعداد کاربران وب سایت، بازدهی لازم بهره مند نشوید و به ناچار به سراغ گزینه های دیگر بروید. سرور مجازی هم یکی دیگر از خدمات شرکت های میزبانی وب سایت می باشد و برای کسانی که سامانه ی شلوغی نیاز دارند و بازدید های آنلاین لحظه ای نیاز دارند مناسب است. تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در این است که برخلاف هاست اشتراکی، سرور مجازی منابع خود را با شخص دیگری به اشتراک نمی گذارد و کامل در اختیار شما قرار می گیرد. بنابراین قیمت آن کمی بالاتر می شود.

اطلاعات بیشتر در مورد  تفاوت هاست و سرور

برای تفهیم بهتر فرق هاست یا میزبانی وب و سرور باید گفت که هاست یک سرویس یا فیچر تحت وب می باشد که از سرور استخراج می شود. پس بطور واضح تر باید گفت که هاست مکانی از یک سرور می باشد که سایت کاربران در آن قرار داده می شود.

سرور ها قادرند سخت افزار باشند یا نرم افزار، و امکاناتی به سایت ها می دهند.

دیگر تفاوت هاست و سرور مربوط به نوع کارکرد این ها می شود. یک سرور قادر است در صورت نیاز خود، مثل یک هاست کار کند و یک میزبان وب برای شما عمل کند به علاوه اینکه امکان راه اندازی و طراحی چندین سایت بر روی یک سرور هم وجود دارد.

در باره تفاوت هاست و سرور باید بگوییم که هاست معمولا هزینه و قیمت پایین تری نسبت به سرور دارد. بنا بر این فعالیت های کوچک تا متوسط بسته به نوع نیاز خودشان معمولا از هاست اشتراکی یا میزبانی وب اشتراکی استفاده می کنند و در صورت احتیاج، سرویس خودشان را آپدیت می کنند.

تفاوت هاست با سرور

کلام آخر

تا این بخش از مطلب شما تفاوت هاست و سرور مجازی را درک کرده اید و احتمالا متوجه شده اید که برای راه اندازی و طراحی وب سایت خود به کدام یک نیاز دارید. مثلا هاست یا سرور مجازی؟ سرور اختصاصی یا هاست اشتراکی می تواند بهترین جا برای راه اندازه وب سایتهای کوچک و جدید می باشند. به دلیل اینکه هزینه استفاده از این گونه هاست یا میزبانی وب در برابر سرور ها بسیار پایین تر است و موجب کم شدن مبلغ تمام شده ابتدایی ساخت سایت می شوند.

ولی اگر قصد طراحی سایت های بزرگتری دارید، باید به دنبال فضایی بزرگ و قوی تر از یک هاست یا میزبانی وب معمولی باشید. در صورت داشتن این شرایط بهترین راه کار انتخاب یک سرور مجازی یا یک سرور اختصاصیمی باشد. این نوع سرور ها امنیت و سرعت سایت شما را خیلی زیاد بالا می برند و با خیالی راحت می­توانید به فکر ارتقای وضعیت سایت خود در رتبه بندی موتور های جستجو گر باشید.

ولی اگر هیچ تجربه ای در زمینه انتخاب هاست برای وب سایت خود ندارید، می توان از شرکتهای ارائه دهنده هاست مشاوره گرفت. کارشناسان خبره ما در سرور سوییچ با توجه به حوزه فعالیت و نیاز شما، بهترین پیشنهادات را به شما ارائه می دهند.

قاعدتا هر چقدر مقدار رم و قدرت پردازشگر بیشتر برای سایت تان لازم داشته باشید، باید هزینه بسیار بالاتر و بیشتری پرداخت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان و برای خرید سرور با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

قاعدتا هر چقدر مقدار رم و قدرت پردازشگر بیشتر برای سایت تان لازم داشته باشید، باید هزینه بسیار بالاتر و بیشتری پرداخت کنید. برای دریافت مشاوره رایگان و برای خرید سرور با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

تغییر پورت SSH در سرور مجازی
آموزش

تغییر پورت SSH لینوکس

تغییر پورت SSH تغییر پورت SSH یکی از اقدامات امنیتی است که جهت ایمن سازی و حفظ امنیت سرور خود، بهتر است انجام شود. در این مقاله پورت SSH را

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد