dns سرور چیست؟

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

dns سرور

اگر به دنبال پاسخی جامع برای سوال ” dns سرور چیست؟” هستید، شما جای درست آمده اید، در این مقاله قصد داریم تعریف متفاوت و جامع تری از dns سرور ارائه دهیم.

Domain Name System یا مخفف آن DNS سرویسی در دنیای شبکه می باشد که برای تبدیل آدرس های آی پی به نام و یا برعکس کاربرد دارد. فرض کنید که شما مجبور بودید تمام شماره های دوستان و آشنایان خود را به ذهن بسپارید. آیا چنین چیزی واقعا امکان داشت؟ دی ان اس مانند یک دفترچه تلفن عمل می کند زمانی که شما از یک دفترچه برای نگهداری شماره های لازم استفاده می کنید، برای هر فرد یک اسم در نظر می گیرید. حفظ کردن اسامی که هر روز با آن سروکار دارید آسان تر است یا به یاد سپردن شماره تلفن های آن ها؟ حتما اسامی آسان تر هستند. در دنیای شبکه کامپیوتر  ها برای اتصال به یکدیگر به آدرس IP (که یک شماره ی چند رقمی است) لازم دارند تا قابل دسترسی و شناسایی باشند. سیستم شما هیچ آگاهی نسبت به نام  ها ندارند و فقط آدرس IP را متوجه می  شوند برای مثال وقتی شما آدرس yahoo.comرا در مرورگر خود سرچ می کنید پس به سراغ DNS سرور می  رود و از آن درخواست می کند که آدرس IP متناظر با آن را به او نشان دهد، بعد از دریافت آدرس IP می تواند به آن سرور دسترسی داشته باشد و شما قادر به دیدن وب سایت ها می شوید.

dns سرور مجازی چیست؟

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

dns سرور مجازی چیست؟

اکثر ما در مورد dns سرور مجازی و اینکه برای چه چیزی استفاده می شود کنجکاو هستیم، سرور مجازی که به عنوان سرور خصوصی مجازی نیز شناخته می شود، یک dns سرور مجازی خصوصی است. این سرور از طریق مجازی سازی ایجاد می گردد، بنابراین یک سرور به چندین بخش تقسیم می شود که می تواند برای اهداف مختلف استفاده شود، با توجه به اینکه منابع یک سرور کامل به چند قسمت تقسیم می شود، قیمت خرید سرور مجازی اغلب در شرایط یکسان، کمتر از سرور اختصاصی است.

هنگامی که بحث فناوری مجازی سازی در سرورها مطرح می شود، در عوض تهیه چند سخت افزار مختلف برای هر سرور، از سخت افزار قوی تر با استفاده از نرم افزار ها برای مجازی سازی به چندین سرور استفاده می شود، از آنجایی که شما قرار است چندین سرور مجزا با سیستم عامل های مستقل و منابع اختصاصی خود مانند پردازنده و رم و سایر امکانات را تنها بر روی یک سخت افزار یا حتی روی یک سرور فیزیکی اختصاصی داشته باشید، چنین امکانی واقعا بی نظیر است.

کاربرد dns چیست؟

کاربرد dns چیست؟

کاربرد DNS، در تبدیل نام دامنه هایی مانند Google.com به IP است. در این روش یافتن رایانه ها بر روی شبکه از طریق IP انجام می گیرد. به عبارتی دیگر می شود گفت که وظیفه دی ان اس، ترجمه اسم ها به IP می باشد. هر دامنه یک یا چند سرور نام دامنه دارد که درخواست هایش را بررسی می کند. همچنین لازم به ذکر است که مسئولیت مدیریت رکورد های پایگاه داده این سرور DNS بر عهده ی فرد، گروه یا یک نرم افزار است. به علاوه پاسخ گویی به این درخواست ها باید همزمان با بروز رسانی اطلاعات پایگاه داده براساس تغییرات دامنه ها یا ثبت دامنه های جدید انجام بگیرد. در نتیجه DNS، به نوعی یک دیتابیس توزیع شده می باشد.

DNS Server چیست ؟

DNS Server چیست ؟

یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار بر عملکرد  DNS، مجموعه ای جهانی از  DNS Serverها است. دی ان اس سرور به هر کامپیوتری گفته می شود که برای عضویت در سیستم نام دامنه (DNS) ثبت و شناخته شده باشد. در حقیقت با استفاده از سرور دی ان اس درخواست ها مدیریت می شوند. هر سرور DNS که جهت هدف نرم  افزار خاصی در شبکه کار می کند، دارای یک IP Address  عمومی و بانک اطلاعاتی از نام شبکه ها و آدرس  دیگر هاست های اینترنتی است. لازم به ذکر است که دی ان اس سرور ها در یک سلسله مراتب سامان دهی شده و فعالیت می کنند. در بالاترین رده این سلسله مراتب، اینترنت دارای 13 سرور اصلی یا ریشه (Root Servers) است که به دلیل نقش عمده، دیتابیس کامل و عملکرد جامع خود معروف می باشند. مالکیت این سرورها نزد کمپانی های معروف و مستقل از یکدیگر می باشد.

DNS Server به سرور کامپیوتری گفته می شود که دارای یک دیتابیس از آدرس IPهای عمومی و Hostname های مربوط به آن ها است و در اکثر موارد دی ان اس سرور به عنوان یک تحلیلگر یا مترجم نام  ها به آدرس های IP عمل می کند.

DNS Server در بستر اینترنت و در حوزه شرکت هاستینگ به سیستمی گفته می شود که نام دامنه را به IP تبدیل می کند. این موضوع به این معنا است که کاربر آدرس www.test.com را در مرورگر وارد می کند و سرور، دی  ان  اس آن را به آی پی «172.16.8.16» تبدیل می کند. در بسیاری از موارد به DNS Server، سرور دی ان اس، Name Server و Domain Name System/Server نیز گفته می  شود.

نحوه تنظیم dns سرور

نحوه تنظیم dns سرور

برای نحوه تنظیم dns سرور باید به پنل دامنه سایت مورد نظر خود وارد شوید و به بخش ساخت DNS اختصاصی ورود کنید. کاری که باید انجام دهید، این است که DNS مورد نظرتان را ایجاد نمایید و در وب سایت ثبت کنید. دی ان اس های داده شده را مقدار دهی کنید و پس از آن تغییرات را ذخیره سازی نمایید.

نحوه تنظیم dns سرور به این صورت است که در اولین کادر باید آدرس آی پی خودتان را از سرور مجازی هاستینگ وارد نمایید و در کادر DNS مقادیر NS1 و NS2 را وارد کنید. در انتها نیز باید روی گزینه ساخت DNS  کلیک نمایید تا دامنه شما به سرور مجازی هاستینگ متصل شود. نکته ای که بایستی در اینجا در نظر بگیرید، این است که این روش بیشتر به درد کسانی می خورد که چندین وب سایت دارند و می خواهند که یکبار سرور مجازی هاستینگ خودشان را تعریف کنند. پس از آن که این روش ها را طی کردید، باید به سی پنل خودتان وارد شوید و DNS رکورد را تعریف کنید. برای این کار عبارت های زیر را استفاده کنید:

  • DomainName
  • DomainName

انواع dns سرور

انواع dns سرور

انواع dns سرور گوناگونی وجود دارند که در بیشتر موارد به سه گروه دسته  بندی می  شوند:

1. ( DNS Resolver)

یکی از انواع DNS سرور که به سرور بازگشتی هم معروف است، dns resolver می باشد که مسئول دریافت درخواست های DNS است. این سرور شامل یک نام هاست قابل درک برای انسان  می  باشد و وظیفه ی ردیابی آدرس IP نام را بر عهده دارد. به زبان ساده تر،DNS Resolver  با داشتن نام متنی یا آدرس وب سایت، کد شناسایی عددی نام دامنه یا هاست را پیدا می کند.

2. (DNS Root Server)

Root Server  یا اصطلاحا سرور ریشه، مهم ترین بخش سرور در بین انواع دی ان اس ها است و اولین قدم در مسیر دستیابی به آدرس IP می باشد. معمولا این منابع از سمت سازمانهای مختلفی چک می شوند و در مجموع سیزده عدد Root Server در سراسر جهان وجود دارند و آنها با حروف A تا M نام گذاری شده اند. این سرور ها به وسیله کنسرسیوم سیستمهای اینترنتی Verisign به نام،ICANN ، دانشگاه مریلند و آزمایشگاه تحقیقات ارتش ایالات متحده آمریکا اداره و کنترل می شوند و مسئولیت برگرداندن درخواست هایی را دارند که از سمت DNS Resolver ارسال می شوند.

3. (Authoritative DNS Server)

Authoritative DNS Server آخرین سرور در مسیر پیدا کردن کد آی پی می باشد. این سرور، نام هاست را دریافت می کند و در پاسخ IP صحیح آن را در اختیار DNS Resolver قرار می دهد و در صورتی که موفق نشود IP را بیابد، پیغام NXDOMAIN را برای سرور بازگشتی ارسال می کند.

Recent search terms:

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

خرید سرور سمپ
سرور

خرید سرور سمپ

در تعریفی از سرور باید گفت که این سیستم یک دستگاه و یا مجموعه ای از دستگاه ها است که خدمات مختلف و متنوعی را بر روی سخت افزار ارائه

ادامه مطلب »
قیمت هاست لینوکس
وبلاگ

قیمت هاست لینوکس ایران

قیمت هاست لینوکس ایران؛ ارزان ترین میزبان داخلی قیمت هاست لینوکس در سایت سرورکلیک که یکی از بهترین سایت های فروش هاست لینوکس می باشد بسیار مناسب است. خرید هاست

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد