انواع مختلف لینوکس و اجزای مختلف لینوکس

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

انواع مختلف لینوکس

یکی از معروف‌ترین انواع سیستم عامل که از سال 1190 در اختیار عموم قرار گرفته لینوکس است. این سیستم عامل در دستگاه‌های بسیار متنوعی از گوشی‌های همراه تا سرورهای سازمانی و ابر رایانه‌ها استفاده می‌شود. تولیدکننده این سیستم عامل انواع مختلف لینوکس را تولید و عرضه کرده است. آیا می‌دانید چند نوع لینوکس وجود دارد؟ تنوع نسخه‌های لینوکس زیاد بوده و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. با ما در این مقاله از سرور کلیک همراه شوید تا در خصوص این انواع این سیستم عامل بیشتر بدانید.

اجزای مختلف لینوکس

پیش از آن که درباره انواع لینوکس بگویم باید تا حدی درباره اجزای آن بدانیم. هر لینوکس از چند جزء اصلی و مهم که عبارتند از:

  • هسته لینوکس: بخش اصلی این سیستم عامل که مسئولیت مدیریت منابع را بر عهده دارد هسته لینوکس می‌باشد. کنترل بخش سخت افزاری و اجرای فرآیندها بخشی از وظایف هسته در لینوکس به شمار می‌روند.
  • مدیریت بسته‌ها: انواع مختلف این سیستم عامل دارای مدیریت بسته می‌باشند. از این طریق این امکان که برنامه‌ها یا کتابخانه را حذف و نصب کنید وجود دارد.
  • محیط دسکتاپ: بخش بعدی که در انواع مختلف لینوکس وجود دارد قسمت دسکتاپی است. این بخش به کاربران کمک می‌کند تا با سیستم عامل تعامل داشته باشند. هر توزیع از لینوکس دارای یک محیط دسکتاپی خاص و پیش فرض است.
  • برنامه‌های کاربردی: یکی دیگر از اجزاء مشترک در توزیع‌های مختلف لینوکس برنامه‌های کاربردی می‌باشد. این برنامه‌ها در زمینه‌های مختلف همچون ویرایش متن، تدوین تصویر و توسعه نرم افزار کاربرد دارند.

می‌باشند تشکیل شده است. با شناخت اجزای اصلی این سیستم عامل می‌توان به درک درستی از تفاوت انواع آن رسید.انواع مختلف لینوکس

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

چرا لینوکس‌های مختلفی وجود دارند؟

برای پاسخ به این سوال باید بدانید که لینوکس در واقع یک سیستم عامل محسوب نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از چند سیستم عامل بر پایه کرنل لینوکس می‌باشد. کرنل لینوکس را می‌توان یک برنامه متن باز با تطبیق پذیری بسیار زیاد دانست. این برنامه متن باز با دستگاه‌های بسیار مختلفی از رایانه‌های خانگی تا سرورهای بسیار قدرتمند را پوشش می‌دهد. لینوکس‌ها به خاطر امنیت و اتکای بالایی دارند در سطح بین‌المللی شناخته شده هستند. هر توزیع از لینوکس دارای ترکیب خاصی از کرنل لینوکس، نرم افزارهای سیستمی و برنامه‌های کاربردی می‌باشد. بنابراین با وجودی که همه این توزیع‌ها از کرنل لینوکس استفاده می‌کنند اما از نظر کاربرد و تنظیمات متفاوت هستند.

آشنایی با انواع مختلف لینوکس

اشاره کردیم که توزیع‌های مختلفی از سیستم عامل لینوکس وجود دارد که توسط کاربران استفاده می‌شود. در ادامه به معرفی معروف‌ترین و پر کاربردترین انواع این سیستم عامل می‌پردازیم.

1- توزیع لینوکس Ubuntu

این توزیع را می‌توان یکی از محبوب‌ترین انواع لینوکس دانست که بر پایه Debian توسعه پیدا کرده است. از این توزیع بیشتر در رایانه‌های رومیزی و سرورها و لپتاپ استفاده می‌شود. استفاده آسان و دوستانه از ویژگی‌هایی است که طراحی اولیه این توزیع بر اساس آن پایه‌گذاری شده است. پشتیبانی از برنامه‌های طولانی مدت را می‌توان یکی از وجوه تمایز این توزیع دانست. نسخه‌های LTS از این سیستم عامل هر دو سال یکبار منتشر شده و به‌روزرسانی‌های امنیتی 5 ساله دارند. در نتیجه برای کاربرانی که نیاز به ثبات و پایداری زیادی دارند این توزیع لینوکس مناسب است.

2- توزیع دبیان

این توزیع از قدیمی‌ترین و پرطرفدارترین انواع توزیع‌های لینوکس می‌باشد. بنابراین نمی‌توان از ان به سادگی گذشت و در معرفی انواع مختلف لینوکس نامی از دبیان نبرد. اصول آزادی نرم افزاری از اصلی‌ترین اهداف در ساخت توزیع دبیان لینوکس است. پایداری بالا و پشتیبانی‌های بلند مدت را می‌توان از ویژگی‌های برجسته و شاخص این توزیع دانست. دبیان قبل از اینکه هر نسخه جدید را منتشر کند آن را در سطح وسیعی تست می‌کند. در نتیجه نسخه‌های منتشر شده از دبیان لینوکس کاملا مورد تایید هستند. مدیریت بسته در دبیان APL بوده که امکان نصب و به روزرسانی را به آسانی در اختیار کاربران می‌گذارد. محیط دسکتاپ پیش فرض در دبیان AGNOME است اما امکان استفاده از سایر محیط‌ها نیز وجود دارد.

3- توزیع Arch Linux

این توزیع لینوکس انعطاف بالایی دارد و کاملا ساده و خلاقانه طراحی شده است. توسعه دهندگان آزاد از این نسخه حمایت می‌کنند برای کاربران پیشرفته مناسب است. این توزیع تنها یک نصب کنده پایه را ارئه می‌دهد که امکان نصب دقیق و سفارشی را ممکن می‌سازد. برای استفاده از این توزیع نسبت به انواع مختلف لینوکس نیاز به دانش و تجربه بیشتری هست. سیستم مدیریت بسته در Arch لینوکس pacman است که از مخازن رسمی این توزیع قابل تهیه هستند. این توزیع به جاری ساخت و انتشار نسخه‌های مختلف، به صورت مداوم به‌روزرسانی می‌گردد.

4- توزیع CentOS از لینوکس

این توزیع منبع باز از لینوکس بر اساس RHEL طراحی و ساخته شده است. اهداف اصلی از این توزیع پایداری بالا و پشتیبانی بلند مدت در سرورها و محیط‌های بیزنسی است. این توزیع سازگاری بسیار زیادی دارد و برنامه‌ها و سرویس‌های آن روی SentOS اجرا می‌شوند. این توزیع لینوکس بر بسته‌های RPM و YUM استوار می‌باشد. راحتی نصب و به روز رسانی و حذف از ویژگی‌های این توزیع لینوکسی به شمار می‌رود.

5- توزیع Mint

هدف از طراحی این توزیع ارائه سیستم عاملی کاربر پسند و ساده است. طیف گسترده‌ای از کاربران قادر به استفاده از این سیستم عامل لینوکس هستند. در این توزیع از رابط کاربری cinnamon به صورت پیش فرض استفاده شده است.  این رابط کاربری علاوه بر زیبایی بسیار ساده و کاربر پسند می‌باشد. البته این توزیع از رابط کاربری دیگری به نام MATE نیز پشتیبانی می‌کند که به نوعی رابط کاربری کلاسیک است. پشتیبانی‌های بلند مدت نیز از دیگر ویژگی‌های این توزیع لینوکس هستند. اگر به دنبال یک توزیع پایدار و بدون نیاز به آپدیت‌های مداوم هستید قطعا این مورد انتخاب مناسبی می‌باشد. به کمک این توزیع امکان دسترسی به هزاران برنامه و بسته نرم افزاری برای کاربران فراهم می‌باشد. این توزیع همچنین به کسانی که به تازگی از ویندوز به لینوکس نقل مکان کرده‌اند گزینه خوبی می‌باشد.

سخن پایانی

یکی از سیستم عامل‌های کاربردی که امنیت بسیار بالایی هم دارد سیستم عامل لینوکس می‌باشد. در این مطلب از سرور کلیک انواع مختلف لینوکس را با ویژگی‌هایی که دارند معرفی کردیم. شما کدام توزیع لینوکس را ترجیح می‌دهید؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

سی پنل وردپرس
آموزش

نصب وردپرس بصورت دستی

در مقاله قبلی با روش نصب وردپرس روی سی پنل بصورت اتوماتیک آشنا شدیم. در این مقاله نحوه نصب وردپرس بصورت دستی را بررسی خواهیم کرد.   نصب وردپرس بصورت

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد