آیا اتاق سرور اشعه دارد؟

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

آیا اتاق سرور اشعه دارد

اتاق سرور به محلی گفته می‌شود که تجهیزات مربوط به نگهداری اطلاعات مهم هر سازمانی در آن جای دارد. از این رو اهمیت این اتاق از بعد مختلف مطرح می‌شود. اول اینکه تجهیزات مورد استفاده در آن بسیار گران قیمت و حساس هستند. دیگر آن که اطلاعات نگهداری شده در این دستگاه‌ها از درجه اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. از این رو راه‌اندازی یک اتاق سرور نیاز به رعایت استانداردهای زیادی دارد. برخی از افراد معتقد هستند که اشعه در اتاق سرور برای سلامت افراد مضر است. در این مطلب از گروه سرور کلیک به جنبه‌های مختلف این موضوع می‌پردازیم.

منظور از اتاق سرور دقیقا چیست؟

اتاق سرور مکانی با امنیت بالا و مخصوص جهت نگهداری کامپیوترهای قدرتمند و ویژه‌ای به نام سرور است. این کامپیوترها برای کاربردهایی مهم از جمله ذخیره و حفاظت از داده‌ها استفاده می‌شوند. در واقع سیستم‌هایی که در اتاق سرور وجود دارند باعث می‌شوند تا در سایت‌ها همه چیز خوب پیش برود. این کامپیوترها آن چنان پرقدرت عمل می‌کنند که بعد از مدتی فعالیت داغ می‌شوند. همچنین این تجهیزات الکترونیکی امواجی از خود ساطع می‌کنند که خطرناک می‌باشد. بنابراین اشعه در اتاق سرور اشاره به همین امواج الکترومغناطیسی دارد. چنانچه این امواج به درستی مدیریت نشوند در دراز مدت بیماری‌های مختلفی در افراد ایجاد می‌کنند.

آیا اتاق سرور اشعه دارد

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

اتاق سرورها چه مشکلاتی دارد؟

قطعا سرورها نقش تعیین کننده‌ای در رونق کسب و کار هر سازمانی و شرکتی ایفا می‌کنند. با این همه مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارند که باید در نظر گرفته شود. در نتیجه در بسیاری از مواقع پیشنهاد می‌شود منابع سرور مورد نیاز خود را به طریقی دیگر فراهم کنید. در این بخش به تعدادی از مشکلات وجود اتاق سرور در محیط‌های سازمانی اشاره خواهیم کرد.

1- کنترل مداوم و مناسب دمای اتاق سرور:

شرایط فیزیکی روی کارایی و کارکرد سرورها اثر مستقیم و زیادی دارد. در نتیجه برای نگهداری از سرورها در یک محیط باید از تجهیزات دمایی مناسب و تهویه مطبوع استفاده کرد. حتی دمای بیرون از اتین اتاق نیز روی سرورها تاثیرگذار هستند. نور مستقیم خورشید و هر فاکتوری که دما را بالا ببرد برای حفاظت فیزیکی سرورها مشکل‌ساز می‌شود.

2- کنترل امواج و اشعه در اتاق سرور:

کامپیوترهایی که در اتاق سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند از قدرتمندترین انواع به شمار می‌روند. همچنین تجهیزات الکترونیکی دیگری نیز در کنار این کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تمام این موارد باعث تولید امواج الکترومغانطیسی در محیط می‌شود. این امواج برای سلامت افراد خطرناک بوده و باید اقدامات محافظتی لازم در مورد آن انجام گیرد. در غیر این صورت اپراتور اتاق سرور دچار بیماری و آسیب‌های جدی سلامتی خواهد شد. در بخش‌های بعدی بیشتر با آسیب‌های ناشی از این اشعه آشنا می‌شویم.

3- نوسانات برق و آسیب به سرورها:

سرورها تجهیزات الکترونیکی بسیار حساسی هستند که با هرگونه نوسان برقی آسیب می‌بیند. حتی نوسانات هنگام راه‌اندازی مجدد اتاق سرور هم می‌تواند مخاطرات و آسیب‌های جدی به تجهزات وارد کند. در نتیجه باید تجهیزات لازم برای پیشگیری از نوسانات احتمالی برق را نیز در اتاق سرور تعبیه نمود. فراهم کردن تمام این تجهیزات و دستگاه‌ها در محیط‌های سازمانی کار سخت و پیچیده‌ای است. از اشعه در اتاق سرور گرفته تا محافظت از تجهیزات و سورها همگی دردسرساز هستند. از این در بیشتر اوقات پیشنهاد می‌شود که منابع مورد نیاز خود را از شرکت‌های معتبر در این زمینه تهیه کنید. با این تکنیک دیگر نگرانی از بابت مشکلات اتاق سرور در شرکت نخواهید بود.

4- کنترل سطح رطوبت اتاق سرور:

اشاره کردیم که دما یکی فاکتورهای مهم در حفاظت از اتاق سرور محسوب می‌شود. اما این فاکتور تنها عامل دخیل در سلامت تجهیزات این اتاق نیست. رطوبت نیز به اندازه‌ی دما می‌تواند روی کامپیوترهای اتاق سرور اثر داشته باشد. رطوبت یکی از پارامترهای اصلی در ایجاد اتصال کوتاه یا رشد قارچ در محیط است. از طرفی محیط‌های خشک به تخلیه الکترواستاتیک کمک می‌کنند. این موضوع نیز به عنوان یک نقص در سیستم محافظتی اتاق سرور است. میزان رطوبت در اتاق سرور باید به اندازه‌ی مشخص و دقیق آن تعیین و کنترل شود. کنترل رطوبت هم نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های به خصوصی دارد که برای اتاق سرور باید تهیه کرد.

چطور امواج و اشعه در اتاق سرور را کنترل کنیم؟

مراکز داده یا اتاق سرور دارای اهمیت و جایگاه بسیار بالایی می‌باشد و باید مورد محافظت قرار گیرد. اما در سایرین نیز باید در برابر این امواج خطرناک محافظت نمود. به ویژه اگر یک اتاق سرور در فضای سازمانی و شرکت در نظر گرفته شده است. شیلدینگ یکی از شیوه‌های مرسوم در کنترل و حفاظت نسبت به اشعه‌های الکترومغناطیسی می‌باشد. شیلدینگ مورد استفاده باید قدرت کافی نسبت به کنترل امواج الکترومغناطیس را داشته باشد. شیلدینگ یکی از زیرساخت‌های اصلی برای هر اتاق سروری می‌باشد. نکته جالب توجه اینکه سرورها هم نسبت به امواج الکترومغناطیس تاثیرپذیر هستند. پس امواجی که از خارج اتاق سرور با اهداف خراب‌کارانه وارد شود کامپیوترها را خراب خواهد کرد. شیلدینگ تجهیزی است که در واقع به صورت دو طرفه از این امواج و اشعه در اتاق سرور محافظت می‌کند. منظور از شیلیدنگ پوشش دادن و احاطه نمودن مدار در اتاق سرور است.

خطرات کار در اتاق سرور چیست؟

تجهیزات به کار رفته در اتاق سرور ارزش و قیمت بالایی دارند. با این وجود کارکنان هر سازمان نیز از ارزشمندترین دارایی‌های آن‌ها به شمار می‌‌روند. در نتیجه باید تمام موارد ایمنی و محافظتی از کارکنانی که در اتاق سرور و هاست ارزان فعالیت می‌کنند فراهم باشد. به جز ایجاد حریم از طریق شیشه‌های مخصوص و شیلد تجهیزات اطفای حریق نیز برای محافظت بیشتر لازم است. توجه داشته باشید که اتاق سرور هیچ پنجره و روزنه‌ای به بیرون ندارد. همچنین درب‌هایی که در اتاق سرور استفاده می‌شوند ایمنی بالایی دارند. پس باید تمام شرایط ایمنی کارکنان این اتاق از هر حیث فراهم باشد. چرا که افراد بیرون اتاق امکان دیدن فضای داخلی و با خبری از اتفاقات احتمالی را ندارند.

سخن پایانی:

اشعه در اتاق سرور موضوعی است که باید مورد توجه زیادی قرار بگیرد. چرا که برای کارکنان این اتاق دردسرها و بیماری‌های زیادی ایجاد خواهد کرد. توصیه می‌شود منابع سرور مورد نیاز شرکت را تا حد ممکن از شرکت‌های معتبری نظیر سرور کلیک تهیه کنید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

هاست اشتراکی ایران
وبلاگ

هاست اشتراکی ایران

هاست اشتراکی چیست؟ زمانی که شما تصمیم به راه اندازی یک وبسایت دارید، انتخاب پلن هاستینگ وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید محتوای مورد نظر خود را

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد