آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه بین المللی

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی

ساخت نیم سرور اختصاصی یکی از مهمترین بخش ها در هنگام راه اندازی سایت است. زمانی که می خواهید دامنه خود را به هاست وصل کنید با گزینه ای به اسم Nameserver برخورد می کنید. سوال اینجاست که نیم سرور چیست و ساخت نیم سرور اختصاصی چه کاربردی دارد؟ نیم سرورها برای اتصال URL ها به آدرس IP وب سرور به کار می روند. نیم سرورها بخش مهمی از سیستم نام دامنه یا “DNS” هستند که بسیاری از مردم آن را به عنوان یک ” دفترچه تلفن اینترنتی” می شناسند.

در این مقاله، ما می خواهیم به صورت کامل به چیستی نیم سرورها، چگونگی کارکرد آنها و همچنین نحوه ساخت سرور اختصاصی در خانه بپردازیم.

نیم سرور چیست؟

قبل از اینکه سر اصل مطلب برویم ابتدا بهتر است به این موضوع بپردازیم که نیم سرور چیست.

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

وقتی کاربر آدرس”URL” سایتی مثل “serverclick.com”را در مرورگر خود وارد می کند   باید راهی برای اتصال این آدرس “URL” با سرور سایت وجود داشته باشد. به عبارتی، دامنه و هاست باید به طریقی به هم وصل شوند. فرض کنید شما می خواهید شماره دوستتان را در تلفن همراه خود شماره گیری نمایید. اگر هر بار که بخواهید به تلفن دوستتان زنگ بزنید مجبور شوید شماره فرد مورد نظر را شماره گیری کنید چقدر زمان بر خواهد بود. اما در صورتی که شماره دوست خود را در تلفن همراه ذخیره نمایید و نامی را برایش در نظر بگیرید در این صورت زودتر می توانید با او تماس بگیرید. هر سایت نیز یک آدرس IP دارد که کاربردی مشابه شماره تلفن دارد و با ایجاد نیم سرور اختصاصی و شماره گیری آدرس IP می توانید به سایت مورد نظر وصل شوید.

به عنوان مثال، شما آدرس “serverclick.com” را در نوار آدرس مرورگر تایپ می کنید و اینتر را میزنید. سپس مرورگر شما درخواستی را به نیم سرور دامنه ارسال می کند. به عبارتی نیم سرور  نقش دفترچه تلفن فیزیکی را بر عهده دارد که باعث شماره گیری آدرس IP سایت می شود. به این طریق وقتی نام دامنه را در مرورگر وارد کنید آدرس IP آن را پیدا کرده و شما را به سایت مورد نظر وصل می کند. سپس مرورگر محتوای سایت را دریافت کرده و آن را در مرورگر به شما نشان می دهد. اگر مشکلی در تبدیل هاست نیم به آدرس IP یا همان شماره گیری آدرس IP وجود داشته باشد ممکن است در مرورگر خود با پیغامی همانند « DNS server not responding» مواجه شوید.

چگونه نیم سرور اختصاصی بسازیم؟

سوالی که برای بسیاری از کاربران به ویژه افرادی که قصد خرید سرور مجازی برای بایننس را دارند پیش می آید این است که چگونه نیم سرور اختصاصی بسازیم؟ پس از خرید هاست لینوکس، خرید هاست ویندوزی یا هر نوع هاست دیگری برای اینکه بتوانید سایت خود را راه اندازی کنید باید از نیم سرور استفاده کنید. هر کاربری پس از راه اندازی یک سرور اختصاصی می تواند نیم سرورهای مختص به خود را بسازد و آنها را مدیریت کند.

پس از خرید هاست از شرکت هاستینگ برای آموزش ساخت نیم سرور (Name Server) اختصاصی باید تمامی مراحل ایجاد نیم سرور اختصاصی به صورت کامل انجام شود. در غیر این صورت اتصال دامنه به هاست با مشکل مواجه خواهد شد.

آموزش ساخت و تنظیم نیم سرور اختصاصی

برای ساخت سرور اختصاصی در خانه ابتدا به پنل کاربری خود در سرور کلیک یا سایت شرکت میزبانی هاست خود وارد شوید.

ایجاد نیم سرور اختصاصی

نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده و پس از ورود به پنل از بخش دامنه ها در منوی بالای سایت، گزینه دامنه های من را انتخاب کنید.

اموزش ساخت نیم سرور اختصاصی

در این بخش می توانید تمامی دامنه هایی که قبلا ثبت کرده اید را مشاهده کنید. از لیست دامنه ها، دامنه بین المللی که می خواهید نیم سرور اختصاصی آن را بسازید را پیدا کنید.

آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه بین المللی

سپس از قسمت منوی تنظیمات دامنه همانند تصویر گزینه ” مدیریت Nameserver” را انتخاب کنید.

آموزش ساخت نیم سرور (Name Server) اختصاصی

در ادامه این اموزش ساخت نیم سرور اختصاصی، از ستون سمت راست پنل کاربری خود باید گزینه Nameserver اختصاصی را انتخاب کنید.

آموزش ساخت و تنظیم نیم سرور اختصاصی

در این بخش از آموزش ساخت نیم سرور (Name Server) اختصاصی با سه گزینه مواجه خواهید شد:

  • ثبت اسم یک Nameserver
  • ویرایش IP یک Nameserver
  • حذف یک Nameserver

برای ایجاد نیم سرور اختصاصی جدید باید از بخش ” ثبت اسم یک Nameserver” یک نام جدید را برای نیم سرور خود تعیین کنید. در کادر قرمز رنگ Nameserver نام جدید را تایپ کنید. توجه داشته باشید که در این نام نمی توانید از فاصله یا حروف فارسی استفاده کنید. اسامی باید از بین حروف انگلیسی و اعداد باشند و طول آن باید کوتاه باشد.

به عنوان مثال، اگر می خواهید آدرس نیم سرور شما ns2.serverclick.com باشد در فیلد Nameserver باید تنها عبارت “ns2” را بنویسید.

در قسمت آدرس IP نیز آدرس IP سایت خود را وارد نمایید. سپس روی دکمه آبی رنگ ” ذخیره تغییرات” کلیک کنید.

ویرایش IP یک Nameserver

پس از ساخت نیم سرور در صورتی که بخواهید آدرس IP نیم سرور خود را تغییر دهید از بخش ” ویرایش IP یک Nameserver” باید استفاده کنید. در این حالت آدرس IP قبلی و نیم سرور خود را نوشته سپس آدرس IP جدیدی را تعیین کنید و روی دکمه ذخیره تغییرات کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند و آدرس IP جدید جایگزین آدرس IP قبلی شود.

اگر قصد حذف نیم سرور را دارید کافیست از بخش ” حذف Nameserver” استفاده کنید.

پس از ساخت نیم سرور جدید در آموزش ساخت DNS اختصاصی باید مجددا به بخش مدیریت Nameserver مراجعه کرده و نیم سرور جدید را با نیم سرور قبلی جایگزین کنید. پس از اعمال تغییرات بر حسب اینکه دامنه ایرانی داشته باشید یا دامنه بین المللی بین یک ساعت تا 72 ساعت طول می کشد تا DNS دامنه شما تنظیم شود.

اموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه ملی

مراحل آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه ملی کمی با آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه بین المللی متفاوت است. در این آموزش تغییرات هم سمت دامنه و هم سمت سرور می باشد. در آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه بین المللی تمامی مراحل در پنل کاربری هاستینگ شما انجام می شود. اما برای ساخت نیم سرور یک دامنه ملی لازم است که نیمی از مراحل را در پنل کاربری سایت ایرنیک “nic.ir” و نیمی از آن را در پنل کاربری هاستینگ سایت خود انجام دهید.

برای این کار ابتدا باید آدرس سایت nic.ir را در مرورگر تایپ کنید و کلید اینتر را بزنید. سپس به حساب کاربری خود در ایرنیک وارد شوید. نام دامنه خود را از لیست دامنه های .ir خود انتخاب کنید. روی بخش تنظیمات کلیک کنید و در این قسمت گزینه تنظیمات DNS را بیابید.

در بخش تنظیمات DNS همانند آموزش ساخت نیم سرور اختصاصی برای دامنه بین المللی، باید یک نیم سرور جدید همراه با آدرس IP سرور لینوکس خود را وارد نمایید. سپس روی گزینه اعمال تغییرات کلیک کنید و منتظر بمانید تا تغییرات اعمال شوند. پس از اتمام این مراحل به پنل کاربری خود در سایت شرکت میزبانی وب خود وارد شوید و در بخش مدیریت nameserver ها، نیم سرور جدید خود را وارد نمایید و تغییرات را ذخیره کنید. پس از اتمام مراحل آموزش ساخت DNS اختصاصی، برای اینکه dns های جدید توسط سرور شناسایی شده و دامنه به هاست وصل شود چند ساعت طول می کشد. در طول این مدت شما به سایت خود دسترسی نخواهید داشت و باید منتظر بمانید.

با همین روش که در آموزش ساخت DNS اختصاصی گفته شد می توانید برای سایت های خود نیم سرورها و dns اختصاصی نیز بسازید.

برخی سوالات متداول

در ساخت سرور اختصاصی در خانه منظور از سمت دامنه و سمت سرور چیست؟

سمت دامنه به اعمال تغییرات در بخش مدیریت دامنه گفته می شود که برای دامنه های ملی یا .ir در کنترل پنل ایرنیک می توان دامنه را مدیریت کرد. سمت سرور نیز به تنظیم dns سرور برای اتصال دامنه به هاست گفته می شود.

آیا نیم سرور همان DNS است؟

خیر، dns و نیم سرور یکسان نیستند. DNS یک اصطلاح کلی برای سیستمی است که کامپیوترها و سرویس هایی را در اینترنت به هم متصل می سازد. نیم سرورها در این سیستم وظیفه نگهداری رکوردهای DNS و اتصال نام دامنه به آدرس IP را بر عهده دارند.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

هاست سی پنل چیست؟
وبلاگ

هاست سی پنل چیست؟

هاست سی پنل چیست؟ هاست سی پنل چیست : یکی از محبوب ترین کنترل پنل های میزبانی وب یا همان وب هاستینگ می باشد. سی پنل مبتنی بر سیستم عامل

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد