تونل‌زنی بین دو سرور یا tunneling چیست؟

محبوب ترین مقالات

آخرین دیدگاه ها

دسته بندی ها

مطالب مفید

یکی از بخش‌های مهم در شبکه‌های رایانه‌ای انتقال داده‌ها بین دو سرور است. تونل‌زنی بین دو سرور راهی ایمن و مطمئن برای این منظور می‌باشد. برای این منظور باید از پروتکل‌های رمزنگاری جهت ساخت تونل استفاده کرد. در این مطلب از سرور کلیک به این مبحث مهم و کاربردی در شبکه‌های رایانه‌ای می‌پردازیم.وهمچنین شما عزیزان میتوانید در سرور کلیلک به خرید وی پی اس بپردازیذ.

تونل‌زنی یا tunneling بین سرورها

اگر برای انتقال داده از یک شبکه پروتکل‌هایی که توسط شبکه پشتیبانی نمی‌شوند استفاده شوند تونل‌زنی انجام شده است. عمل تونل زدن با کپسوله کردن یا بسته‌بندی در بسته‌بندی انجام می‌گیرد. منظور از بسته قطعات کوچکی می‌باشد که در مقصد دوباره در فایلی بزرگ‌تر جمع خواهند شد. این اقدام در بیشتر شبکه‌های خصوصی مجازی یعنی vpnها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش قادر است اتصالات امن و کارآمدی را تولید نماید. این امکان وجود دارد که از طریق تونل‌زنی برخی از فایروال‌ها را نیز دور زد. کاربران می‌توانند از طریق خرید سرورهای مجازی از مزایای تونل‌زنی بهره‌مند شوند. در ادامه به تعدادی از این مزیت‌ها که در نتیجه تونل زدن حاصل می‌شود آشنا خواهیم شد.تونل‌زنی بین دو سرور

مزایای تونل‌زنی بین دو سرور

تونل زدن بین دو سرور مختلف در محیط‌های مختلفی قابل اجرا است. بنابراین فواید عملی بسیار زیادی در این فرآیند انتقال داده وجود دارد.

خدمات هاست لینوکس سرور کلیک

LP05

LP06

LP07

LP08

1- اتصالات امن به شبکه‌های داخلی

یکی از فواید و مزیت‌های تونل زدن بین دو سرور ایجاد اتصالات امن به شبکه‌های داخلی است. سرور مقصد به کمک تونل‌زنی می‌تواند ارتباط امنی با شبکه داخلی برقرار کند. در نتیجه این تماس امکان دسترسی به منابع شبکه نیز وجود دارد.

2- اتصال به شعب مختلف

این ویژگی و مزیت به ویژه در سازمان‌های بزرگ بسیار کارآمد است. امکان دسترسی سرورها به منابع مشترک و به اشتراک گذاشتن اطلاعات وجود دارد. تمام این پروسه دسترسی و اشتراک گذاری اطلاعات بین سرورهای داخلی کاملا ایمن خواهد بود.

3- قابلیت اتصال به شبکه‌های ابری

از طریق تونل‌زنی بین دو سرور می‌توان به شبکه‌های ابری نیز متصل شد. سرویس‌ها و منابع مختلف محیط‌های ابری در شبکه‌های عمومی مستقر هستند. بنابراین با تونل زدن می‌تواند یک راه دسترسی امن به این منابع ایجاد کرد.

3- وصل شدن به سرورهای امن

سرورهای پایگاه داده تنها از روش‌های اتصال ایمن در دسترس قرار دارند. در تونل زدن از سیستم رمزنگاری شده برای اتصال استفاده می‌شود. در نتیجه می‌توان به پایگاه داده این سرورهای امن وصل شد.

4- پشتیبانی از اتصالات رمزنگاری شده

یکی دیگر از مزیت‌های تونل زدن و برقراری ارتباط امن بین دو سرور پشتیبانی از اتصالات رمزنگاری شده می‌باشد. برای این منظور لازم است از سرورهای ایمیل و سرورهای VPS و سرورهای V0IP استفاده شود.

بعد از آشنایی با مزیت‌های تونل‌زنی بین دو سرور یا Tunneling با نحو کار آشنا می‌شویم.

نحوه تونل زدن بین دو سرور

شیوه کار برای تونل‌زنی به پروتکلی که استفاده می‌کنید بستگی زیادی دارد. در این بخش شیوه راه‌اندازی تونل به کمک پروتکل IPsec را شرح می‌دهیم.

1- تنظیمات شبکه

اولین گام از کار راه‌اندازی تونل تنظیم کردن شبکه روی هر دو سرور است. برای پیکربندی تنظیمات روی هر دو سرور باید قسمت2های مختلفی نظیر:

  • آدرس ip
  • زیرشبکه
  • دروازه‌ها

و سایر تنظیمات مورد نیاز شبکه را لحاظ کنید.

2- نصب و تنظیمات نرم افزار IPsec

توجه داشته باشید که نرم افزار مورد نظر باید روی هر دو سرور نصب و سپس پیکربندی گردد. این نرم افزار ممکن است مخصوص سیستم عامل شما باشد. همچنین برای پیاده‌سازی خاصی از IPsec هم می‌توان از آن استفاده کرد.

3- مشخص کردن پارامترها

در این مرحله باید پارامترهای مورد نیاز خود را برای تونل‌زنی بین دو سرور تعیین کنید. پارامترهای مهم که باید در این بخش تعیین شوند عبارتند از:

  • Ip سرور مقصد
  • کلیدهای امنیتی
  • پروتکل‌های رمزنگاری شده
  • تونل‌سازی
  • تنظیمات امنیتی

می‌باشند. این پارامترها را باید بر روی هر دو سرور مبداء و مقصد مشخص و تنظیم نمود.

4- برقراری اتصال بین دو سرور

در این مرحله از کار تونل‌رنی باید بین دو سرور مورد نظر ارتباط برقرار گردد. برای این کار باید بین گواهینامه‌ها و کلیدهای امنیتی تبادل صورت گیرد. سپس دو سرور در وضعیت ارتباط ایمن قرار خواهند گرفت.

5- اعتبارسنجی و آزمایش

توصیه می‌شود بعد از برقراری ارتباط بین دو سرور حتما اتصال را آزمایش کنید. در این مرحله باید مطمئن شوید تمام اطلاعات از طریق تونل ایجاد شده بین دو سرور منتقل می‌گردد.

تنظیمات امنیتی برای تونل‌ زدن امن بین دو سرور

انجام تنظیمات امنیتی برای برقراری یک ارتباط امن در تونل‌زنی بین دو سرور لازم است. برای این منظور باید مراحل زیر را طی نمود تا تمام تنظیمات لازم انجام گیرد.

  • استفاده از پروتکل‌های امن: این بخش مهم‌ترین قسمت کار تونل زدن بین دو سرور محسوب می‌گردد. هر کدام از پروتکل‌های امن دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. پس قبل از انتخاب باید با مزایا و معایب این پروتکل‌های امن آشنا شوید.
  • رمزنگاری قوی: هرچه رمزنگاری‌های انجام شده قوی‌تر باشد امنیت تونل بیشتر می‌شود. برای رمزنگاری تونل از الگوریتم‌های مطمئن رمزنگاری نظیر AES استفاده می‌شود.
  • مدیریت کلید: مدیریت کلیدها بخش مهمی از تامین امنیت تونل را تشکیل می‌دهند. کلیدهای رمزنگاری باید به شکل امنی توزیع شده و محافظت شوند.
  • استفاده از فایروال و کنترل دستی: سیاست‌های کنترل دستی و استفاده از فایروال‌ها نقش مهمی در محدود کردن دسترسی به تونل دارند. با این کار می‌توانید ترافیک تونل را به سرورهای معتبر محدود نمایید.
  • پیکربندی و تنظیمات امنیتی سرورها: بخش دیگری از تنظیمات تونل‌زنی بین دو سرور تنظیمات امنیتی سرورها است. برای این منظور باید پورت‌های غیر ضروری را بسته و از تنظیمات امنیتی به روز استفاده کنید.
  • مانیتورینگ: مانیتورینگ و ردیابی کمک می‌کند تا فعالیت‌های ناآشنا به سرعت شناسایی شوند.

با انجام این تنظیمات امنیتی تونل‌زنی کامل امن را خواهید داشت.

سخن پایانی

برای تونل‌زنی بین دو سرور یا TUNNELING باید پروکل‌های مناسبی را انتخاب کرد. این شیوه راهی موثر با امنیت بالا جهت انتقال داده بین دو سرور است. بسیاری از سرورهای مجازی به همین شیوه داده‌های خود را به یکدیگر منتقل می‌کنند. امیدواریم این مطلب دیدگاه درستی نسبت به این شیوه انتقال داده بین سرورها در کاربران سایت ایجاد کرده باشد. برای خرید سرورهای مجازی مورد نیاز و دریافت راهنمایی‌های بیشتر با گروه سرور کلیک تماس بگیرید.

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

آسیب‌پذیری وردپرس
امنیت

آسیب‌پذیری وردپرس 5.8 به قبل

آسیب‌پذیری وردپرس آسیب‌پذیری وردپرس که در چند روز اخیر در سیستم مدیریت محتوای وردپرس کشف شد، برروی نسخه ها قبل از 5.8 اثر میگذارد. این آسیب‌پذیری که با کد CVE-2021-44223

ادامه مطلب »

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت راهکار پردازش خاورمیانه می باشد